7.Svart
8.Granatsjokk
9.Blendende Lys
10.Gjort til Djevel

Ljå

Ljå "Til Avsky For Livet"

Omtale - 12.02.2006 - Skrevet av: gnombob Jeg har sansen for Ljå, uten tvil. Vedderbaug er en av de bedre demoene jeg har hørt, og ventetiden har vært lang fra Vedderbaug til albumet som nå endelig er her. Forventningene har og vært temmelig høye hele tiden, noe som ikke alltid er så bra. I dette tilfellet innfridde ikke Ljå til forventningene, dessverre. Som de fleste er klar over finnes det utallige black metal-band som gjør den samme greia, om og om igjen. Til det urkjedelige. Mange klager og klager over dette, men det er vel strengt tatt ikke bare innen BM det er slik. Jeg for min del finner mye interessant innen black metal selv om ”alt” er gjort før. Det handler om å ha det lille ekstra, som de så fint kaller det i Idol. Det lille ekstra som skiller et band ut ifra massene av lignende band. Men å ha det lille ekstra trenger ikke alltid å være nok. Ljå har dette lille ekstra, altså en særegenhet som de har dyrket både på Vedderbaug og på dette albumet.

Ljå minner om tidlig Ulver, blandet med det råere kaliber av BM-band som dukket opp i Norge på tidlig nittitall, som f.eks. Gorgoroth. Etter disse ordene å dømme, skulle vel dette falle i godt vann for de fleste fans av sjangeren. Selv synes jeg ikke Ljå gjør det like bra som demoen, langt ifra. Jo da, de har fortsatt særegenheten, men mangler låtene som gjorde demoen. Her er ingen Skamslaadte Engler, Victorinox, Vind, for å nevne noen. Når det er sagt så finnes det en del gode låter på albumet også. Tittelsporet, Til Avsky For Livet er det som markerer seg best.

Problemet er at albumet er alt for ujevnt, og for lite sitter igjen etter en gjennomhøring til at det scorer veldig bra. Når det er sagt, så finnes det potensial her, og jeg skal ikke se helt bort ifra at det kan vokse en del med tidens tann, men nå har albumet stagnert for min del. Liker du Vedderbaug liker du sikkert albumet og, men ikke forvent deg det helt store.
6.5/10