8. Legg monarkiet ut på anbud! (03:21)
9. Anti-Tatt Norge (00:39
10. Hele Norge roper ulv (03:37)
11. Etiske retningslinjer for tryllekunstnere (04:31)

Black Debbath

Black Debbath "Norsk Barsk Metal"

Omtale - 31.10.2018 - Skrevet av: Martin Black Debbath er tilbake med nok en rockbar humorperle, men denne gangen med mer hår og baller. Det skulle selvfølgelig bare mangle, det er jo norsk barsk metal vi snakker om! Standarden legges tidlig her. Allerede i åpningslåten/tittellåten «Hør hvor det gjaller. Når vi synger og traller. Med kløkt og med baller». Dette oppsummerer liksom hva man forventer og får av denne gjengen. Løftene holdes med andre ord.

Ellers er det lite nytt under solen, men det er noe jeg anser som positivt. Hvorfor endre på noe som funker? Før jeg forsnakker meg, må jeg nesten legge ved at det tidvis lekes med death metal på en av låtene. Det kommer jeg tilbake til om litt.

Neste låt ut er «Tons of Rock» hvor de selvironisk spør hvorfor Black Debbath må spille på denne festivalen hvert jævla år. Morsom låt med trøkk og musikalske ferdigheter. Jeg spår at det blir en ny publikumsfavoritt. Den er i mine ører perfekt for liveopptredener. Det er tydelig allsangfaktor, eller mer nøyaktig allkampropfaktor, som skulle få enhver rockeentusiast inn i primale tilstander. For de som ikke vet, så er Tons of Rock en festival på Ekeberg i Oslo. Ellers var jeg i grunn mest opptatt av å få vite hvor mye rock vi skal få. Du vet vel svaret? Jeg bet meg også merke i referansen til «Runkesti på Ekeberg» fra albumet «Nå får det faen meg være rock! Akademisk stoner-rock! (2013)». Dette gir låten det lille ekstra.

Deretter glir vi over i «PILS!» som er en av undertegnedes favoritter. Både melodisk og tekstmessig. Den handler om prinsippet som sier at man bare skal kjøpe en pils om gangen. Noe som med all sannsynlighet fører til hyppige besøk i nærbutikken. Da får man i det minste trent, og trening er jo sunt. Finurlig mentalitet. Rent musikalsk får jeg assosiasjoner til det svenske bandet Spiritual Beggars, og jeg digger det. Stoner rock på høyt nivå.

Et annet høydepunkt er balladen «Følelsesmessig Inkontinent». Bare tittelen får meg til å humre. Når tårekanalene må drite, så må de drite. Da er det bare å spre øyeskinkene og la det stå til. Teknisk sett en ganske kjedelig låt, men det gjør lite når det er så morsomt å høre på.

«1001-1002-1003» gir full gass samtidig som den kritiserer hissige trafikanter for nettopp dette. Ironisk? Kanskje. Fet låt? Definitivt.

«Legg monarkiet ut på anbud» er dessverre litt uinteressant, dette høres jo bare ut som et fornuftig forslag som politikerne burde få på bordet snarest. Neida. Jeg liker den også.

Avslutningsvis ender vi med «Hele Norge roper ulv» og «Etiske retningslinjer for tryllekunstnere». Førstnevnte går rett inn i death metal-territorium for å få frem de sterke og sinte følelsene som man forbinder med ulvedebatten. Det veksles mellom dette og nydelige stonerharmonier. Ideen er vel at det skal fungere som motpoler. Du forstår hva jeg mener når du setter den på, og legger merke til teksten. Sistnevnte inneholder et budskap som enhver seriøs tryllekunster burde ta til seg. De har til og med lurt inn et lite stikk (no pun intended) til politikerskandaler og metoo.

Alt i alt, så er ikke dette i liga med det beste de har gjort. Men det er tydelig at Lars Lønning & co ikke har gått tom for musikalsk krutt og lyrisk kreativitet. Ikke verst
7.5/10