3. Gand
4. Bitter Winds
5. Rise
6. Til Ungdommen

Anders Buaas

Anders Buaas "The Witches Of Finnmark"

Omtale - 12.10.2018 - Skrevet av: Asgeir Lenge ble jeg undrende til hvilken retning denne artworken skulle ta meg -og må ærlig si at det blåste meg enn helt annen vei enn Finnmark. Så positiv ørefik har jeg sjelden fått. Hr.Buaas har en solid bakhistorie i kulissene. Han er produsent, komponist og såklart gitarist -men som bonus ligger det ved opplysninger om at herren altså har vært turnègitarist for både DiAnnno og Tim Ripper Owens. Da begynner såklart historien å tette seg litt.

Etter min kunstpause fra skribleriene så har denne blitt liggende litt for lenge mistenker jeg, da dato/år viser 2017. Uansett så skal jeg starte med å gi Anders en real, varm og god takk for å klare å lage noe som virkelig vekket sinn og sjel. «The Witches Of Finnmark» viste seg å være en instrumental tilnærming av tema som tittel foreslår. Plata her er det første i en triologi som er inspirert direkte av boka «Ved Porten Til Helvete» av Rune Blix Hagen, ifølge vedlagt notis. Uten at jeg har lest akkurat denne boka, så kan jeg skrive under på at den «The Witches Of Finnmark» klarer å levere en stemning som skriver seg dels fra Ulver «Kveldssanger» og over på Marty Friedman, Mads Eriksen og flere prominente gitarister fra inn og utland de siste 30 år.

Det er lenge siden jeg faktisk har følt ett umettet behov for instrumentalt behov av noe slag. Her er det stort sett fokus på gitar rundt folkemusikk, blues, rock og mye mer. Det er bare utrolig herlig å høre.

Sluppet som CD og Vinyl (og såklart ute på digitale plattformer). Gleder meg allerede til å høre plate nummer to!
8.5/10