7. A Pleasant Shade of Gray, Pt. IX (Live 2018) (04:17)
8. Through Different Eyes (Live 2018) (04:11)
9. Monument (Live 2018) (06:04)
10. Eye to Eye (Live 2018) (05:00)

Fates Warning

Fates Warning "Live Over Europe"

Omtale - 04.07.2018 - Skrevet av: haavard Jeg er vel kanskje litt konservativ når det kommer til live-album, og synes at når du først skal dytte et produkt på publikum, så kan det være fra samme konsert, og ikke dratt ut over en hel turne. Her har uansett Fates Warning fått satt sammen sitt nye live-dokument fra 8 byer på sin runde i Europa for sitt siste album "Theories of Flight". Nå er det masse materiale de har skrapt sammen da, hele 23 låter spredd fra et ganske fint utvalg egentlig av albumene sine, og da fire fra sitt siste opus, så det er langt fra overrepresentert her, og det materialet fungerer veldig fint her.

Den aller største tilhengeren av bandet har jeg dog aldri vært, da det liksom av prog-metal verdenen rett og slett ikke har appelert nok til meg. Når de er bra er de riktig bra da, men det er ikke alltid jeg har syntes vokalen til Ray Alder helt kommer til sin plass. Litt som på Dream Theaters "Images and Words", det blir litt fløtepus imellom, og spesielt de roligere bitene har lidd litt av dette.

Men når bandet tråkker til og også utfordrer litt mere med de mere progressive låtene så henger jeg på, og jeg synes "Live Over Europe" er et utmerket livealbum, om man tar det for det det er. Pur underholdning, ikke en konsert fra A til Å, men altså mere en best-of samling live. Sammenlignet med den forrige "Live in Athens" som kom ut for 13 år siden så er dette så meget bedre!

Liker du bandet så skal du vel ha denne åkke som. Er du i tvil om hva vi snakker om så er det vel kanskje greit å starte med studiokarrieren til bandet.

7.5/10