07. Pro Memoria
08. Witch Image
09. Helevetesfönster
10. Life Eternal

Ghost

Ghost "Prequelle"

Omtale - 06.06.2018 - Skrevet av: haavard Album fire fra Tobias Forge og hans nameless ghouls er her, og enda et steg mot massene. Pop-assossiasjonene er sterkere, samtidig som at flyten er mere ivaretatt til å heve plata til å være bandets sterkeste verk, så langt. For jeg skal ikke legge skjul på at Ghost enda ikke har levert ei fullblods, klassisk skive, til det har de spriket for mye i kvalitet. På sitt beste på alle album er det genialt, men så er det det å få til ei komplett skive, som enda ikke har kommet i mål.

Men det nærmer seg. Med "Prequelle" har det løsnet med tanke på å finne flyten. Her er det ingen dødpunkter, og låtene knyttes veldig godt sammen med de mere rytmiske, de rolige, nesten balladelignende passasjene, og også noen instrumentale rakkere som fungerer som gode avbrekk fra når det nærmer seg maksgrensen for pompøst.

Etter introen er jo allerede "Rats" farlig nære den grensen, men de får den til å balanseres ut med den hardeste passasjen på plata i "Faith". De virkelige pop-orienterte riffene, ser man bort fra "Rats", kommer på "Dance Macabre" som er noe Abba nok ville kunne ha nikket fint til, hvor også platas ener, den korte og presise "Witch Image" er så poppete i konstruksjonen at det svir litt. Men jaggu er det ikke godt når det svir og.

Som de foregående skivene så er det noen roligere låter som også har høy verdi underveis, både "Pro Memoria" og "Life Eternal" er kutt som vil gnage deg bak hjernebarken en stund.

Alt i alt et veldig bra skive, bandets beste så langt, til tross for at et par kutt høres ut som de kanskje er litt preget av at de ikke er de mest gjennomarbeidede låtene.

7.5/10