5. Sea of Thalardh
6. The Dweller of the Deep
7. Through Primeval Waters
8. Unveiling a New Earth

Nydvind

Nydvind "Seas of Oblivion"

Omtale - 04.03.2018 - Skrevet av: Kadaverkåre Etter en veldig ¨oh-ah¨ intro så starter man vel egentlig med «Sailing Towards the Unknown» på en rimelig og rett frem måte. Det er null overaskende elementer her, bare en fast og tung rytme -og kanskje en litt mer talende vokal som setter i gang -før da man altså går en grim og egentlig litt dårlig vokal iforhold til backing og hva resterende musikere leverer. Det er på mange måter mye som minner om tidlig Falkenbach, Thyrfing og diverse pagan metal her, men tyngre musikk og vokal -og null fløytebruk gjør det litt kjedeligere enn hva forutsetningene sa til å begynne med. Førstelåta «Sailing Towards the Unknown» er den nest lengste på plata -men klarer ihvertfall å holde interessen oppe uten å bli kjedelig. Det er ikke ille når man fyrer opp med over elleve minutter blytung brynje.

Vidre så har man «Skywrath» er vel ett spor jeg helst ville unngå -og gjør akkurat det her da den trakk ned alt av stemning faktisk. «Till the Moon Drowns» er neste lange spor, og durer inn til over ti minutter. Det er masse stemning men det er litt mer følelse bak vokalen som irriterte meg til å begynne med på plata. Det begynner å balansere seg mer -eller så er det låtmaterialet som er mer dekkende for typen vokal. Vet aldri helt.

Ellers så har man vidre fire låter hvor man også avslutter med «Unveiling a New Earth» som er platas lengste og helt klart beste stykke. Det er rom for litt klassiske stemingsgitarer og litt mer romslig stemning. Det er faktisk ikke det verste jeg har hørt heller.

Konklusjon: dette er for meg ett totalt ukjent selskap og band og må si det ga en støkk da det faktisk viste seg å være 'litt' hørbare viking inspirert med tunge toner og koring. Tøft, men det holder ikke til noen pris desverre. Noen oppturer og noe nedtur hele veien slik det skal være såklart, men i det store og hele så må man ha mer å by på -likevel så er jeg spent på bandet og utvikling vidre!
6/10