12. Psychotic (5:01)
13. Grind You Down (4:06)
14. Razorblade Smile (4:00)
15. Eulogy (6:33)

Machine Head

Machine Head "Catharsis"

Omtale - 31.01.2018 - Skrevet av: haavard Denne har fått kjørt seg fra bandets fanbase før den engang hadde rukket å nå butikkhyllene. En noe konservativ skare av fans som ikke får det de har bestilt kan være en farlig greie, så får vi se hvordan det utarter nå som plata er ute og bandet skal ut og turnere for den. Så hva er forskjellen ? Jeg vil si at det er en slags make or break for bandet, det høres ut som de virkelig forsøker å gjøre seg selv relevante I sjangeren igjen. Men ikke lykkes helt med det. Men albumet er ingen katastrofe. Musikalsk er det enda mye Machine Head her. Men det er mange passasjer som bandet gjerne kunne ha jobbet mere med, og det er vel lenge siden de har hørtes like moderniserte ut som nå. Og det høres litt ut som at de drar på en krampe hvor de ikke er komfortable med hvor de selv er.

På den glitrende “Unto the Locust” for endel år siden så traff de jo nærmest blink med den stilen de la seg på. Det var det Machine Head nok mange så for seg kom til å høres slik ut. Så når de nå balanserer på en knivsegg mellom å beholde sitt sound og sprade pladask ut I et musikalsk ingenmannsland, hvor de har en softere og mere variert tilnærming, det gjør ikke annet med meg enn at jeg trekker på skuldrene og lurer på hvor de egentlig er på vei.

Men som jeg sier, for meg er det ingen krise, og det er jo ikke nødvendlg å gjøre alle til lags. Men kvaliteten trenger en boost, og den er ikke fullstendig til stede på “Catharsis” dessverre. Og 75 minutter av dette er et kvarter for mye, minst.

6/10