10. Whore of Sodom (demo)
11. Skullthrone (demo)
12. Rotten Cremation (demo)
13. When the Demons Feast (demo)

Nocturnal Graves

Nocturnal Graves "Satan's Cross"

Omtale - 07.12.2017 - Skrevet av: Wynocha Nocturnal Graves er et australsk metalband av den kjappe rå heavy typen. Kategoriseres gjerne bare som black thrash eller blackened thrash men det er noe death metal i musikken til bandet. Bandet består av to medlemmer fra Denouncement Pyre og to ex-medlemmer fra Destroyer 666, noe musikken bærer solid preg av. Dyktige karer som har det moro og spiller metal slik metal skal spilles. Musikken er primitiv med flere temposkift og overganger som får det til å rykke i mer enn bare rockefoten. Tempomessig er det bare to hovedgir bandet har å by på, men mer trengs ikke for å ha det gøy. De har riktignok et racergir de tyr til når de skal ha det ekstra gøy. Skal jeg ellers trekke frem noe spesielt her så må det bli bandets vokalist Nuclear Exterminator eller Jarro Raphael som han egentlig heter. En nedtonet semimørk og tørr growl av den meget rå typen. Ikke helt ulik Kristoffer Hjertén (ex-SoulReaper).

Det er rått og med en produksjon selv Hellhammer hadde vært stolt av, blir dette så oldschool som man kan få det. Er veldig Søramerikansk sound over det hele og det gjør skiva ekstra sjarmerende. Øltørst blir man også av dette. Headbangervennlig er det. Dette gir også en kraftig jobboost pga at man veldig enkelt blir med på låtene og glemmer alt rundt seg. Man kan i alle fall tro det. Om man får gjort så mye produktivt er vel diskuterbart, men jeg selv fikk da i det minste skrevet denne anmeldelsen mens jeg hørte på skiva og gløttet på UK Championship i snooker på televisjonen. For øvrig passer headbanging og snooker dårlig sammen.

«Satan’s Cross» er bandets debutalbum og det ble sluppet første gangen for ti år siden, den gang på Nuclear War Now!. Blir reutgitt denne uka av Season of Mists sublabel Underground Activists og inneholder i tillegg til hele det originale album demoen med samme navn som bonus. Skal du kjøpe, anbefales vinylen da den kommer som 12’ + 10’ i flere farger, avhengig av hvor du bestiller den fra.
8/10