9. Scavenger Consuming Death
10. In the Midst of Ruin
11. Destroyed Without a Trace
12. Hideous Ichor

Cannibal Corpse

Cannibal Corpse "Red Before Black"

Omtale - 03.11.2017 - Skrevet av: Grande Da Cannibal Corpse ble dannet og fikk langtids platekontrakt med Brian Slagels Metal Blade Records, spilte de kjapp death metal med tekster om blod, gørr, zombier, kannibalisme og det som verre er. Nå snart 30 år senere er det fortsatt det bandet holder på med. De er blitt fryktelig mye flinkere musikere, låtene er mer komplekse og en smule mer tekniske og alt går ikke like fort hele tiden bortsett fra noen ganger da det går enda fortere, men i bunn og grunn er det ikke store forskjellen. Hvorfor endre på en formel som tydeligvis fungerer? Cannibal Corpse fant sin greie allerede på førsteskiva «Eaten Back to death» i 1990 og i dag slipper de sitt 14. studioalbum. «Red Before Black» er tittelen på verket, som består av 12 låter som totalt klokker inn på drøyt tre kvarter.

Det er et par ting på denne skiva som jeg legger merke til med en gang. Det første er at produksjonen som er mye dypere og fullstendig enn tidligere men likevel Erik Rutan-style og det andre er at mye av musikken ikke går så fort som normalt. Kanskje gutta begynner å merke at de drar på åra (blink blink)? Groove kalles det når tempoet roer ned. Variasjonen er stor og de tekniske riffene er hyppige. Noen av gitarsoloene kan virke litt feilplassert i låtene, men dette gjør bare låtene enda bedre.

Corpsegrinder gjør sitt som vanlig. Han virker å være en evighetsmaskin som growler og headspinner ut av en annen verden. Ellers er vel det meste som normalt. Ikke noe rart eller galt med det.

Cannibal Corpse er et kultband som har flust med fans verden over og jeg tror ikke en eneste en av dem blir skuffet over «Red Before Black».
Favorittlåt? Nei, jeg nekter. Her er det 12 gode låter som alle har potensiale til å bli alles favorittlåter. Men hvorfor rød kommer før svart, det vet jeg ikke. Ikke hvorfor heller 😊