5. The Spell Of Wind
6. Esoteric Isle
7. Grove Of Tuoni, Grove Of Evening
8. Song Of January

Häive

Häive "Lätön"

Omtale - 02.10.2017 - Skrevet av: Asgeir Med en solid dose tradisjonell finsk musikk og black metal så har Häive klart å rette meg i ryggen. Läton -eller «Ageless» som også tittelspor og åpning på plata heter -gir den en farlig koselig og melodisk men likevel rå vinkel i retningen som man har fått fra band som Agalloch, Amorphis og kanskje tidvis Drudkh. Det skal være sagt at nattestimene har gitt plata her mangt en runde i spilleren til skrivende stund. Häive har satt seg en standard som vanskelig er å finne blant finske band lengre. Det minner meg mer eller mindre som følelsen av Amorphis sin «Tales From A Thousand Lakes» i black metal uniform. Egentlig helt greit å ikke velte den klassikeren av fote.

Kort litt om prosjektet først da kanskje. Det er herremannen Varjosielu som alene håndterer samtlige instrumenter -og med seg på vokal så har man en herr Noitavasara som gjør en egentlig skuffende jobb til plata i sin helhet å være.

Fra å slippe tre demoer mellom 2003 og 2005 til å ha sin første fullengder «Mieli Maassa» og split sammen med Wyrd og Kehrä så har det tydeligvis bygget seg opp en liten spire her. Vurde så har det ikke vært stort med styr bortsett fra en EP i 2010 ved navn «Saimaata ei Sanoilla Selitä». Spiller ingen rolle om man er produktiv -da sålenge man får produkter som står til tiden slik som «Läton» her altså gjør.

Det er nesten ett sammenhengende album som jeg liker musikalsk sett -og jeg vil tro det er mange som liker melodiøse fans av Agalloch og Amorphis fra tidligere nevnte 90-talls periode som kanskje kan finne på å vise intresse for bandet.
7.5/10