- Shadows of the Valley
- Tears of a Clown
- The Man of Sorrows
- Empire of the Clouds

Iron Maiden

Iron Maiden "The Book of Souls"

Omtale - 16.09.2015 - Skrevet av: haavard På den foregående "The Final Frontier" så begynte det å komme frem at var det noe Maiden skulle begi seg ut på så var det lange transportetapper. Og denne gangen har de ekspandert til sitt første dobbel-album i karrieren, med 92 minutters total spilletid, noe som vel Maiden fansen setter pris på.

Nå kan du vel like gjerne skippe de første tre låtene før det kommer noe vettugt ut fra plata da, for på den fjerde, "The Red and the Black" så begynner albumet å sette seg, og de begynner å vise frem noe som de har begynt å bli gode på, nemlig de lange episke partiene. Fra 5 minutter ut i låta så skjer den virkelige forvandlingen av plata, fra å være ganske ordinært til å bli hevet flere hakk. Og jeg skal se bort fra at både før og etter de gylne minuttene så har de noen banale allsang partier som ikke ligner grisen.

Litt opp og ned blir det etter denne låta, men det er uansett bedre, og også "Death of Glory" er bra, samtidig som min favoritt på plata "Tears of a Clown" fungerer veldig bra. Og jeg har likt å kunne si at den 18 minutter lange "Empire of the Clouds" også er i særklasse, men den blir litt for banal for min smak, samtidig at Dickinson begynner å vise svakheter på enkelte av vokalpartiene (så forøvrig også på åpningslåta på plata "If Eternity Should Fail", hvor det ikke er helt optimalt). Grunnideen og melodien er likevel god nok til at den holder fortet, selv om det blir litt langtekkelig utover.

Jeg synes ikke plata helt forsvarer spilletiden den tross alt har, til det er det litt ujevnheter som kunne ha vært luket ut. Det blir likevel en 7er på skalaen, rutinen hjelper dem, mens jeg likevel savner litt variasjon fra det episke landskapet og over til noen flere uptempo låter for å skape litt mere spennvidde underveis.
7/10