10. Supreme Humanism Of Megalomania
11. The Chaining Of The Iniquitous
12. Enduring The Eternal Molestation Of Flame [instrumental version] [bonus]
13. The Inevitable Degradation Of Flesh [instrumental version] [bonus]

Nile

Nile "At The Gate Of Sethu"

Omtale - 10.07.2012 - Skrevet av: Jan-Olav Det er mer enn faraoer, mumier og trekantede byggverk som farer gjennom hjernebarken når man setter på det nye albumet til Death Metal gudene i amerikanske Nile som ble sluppet 3. juli. Siden oppstarten i 1993 har Nile servert oss herlig egyptisk inspirert Death Metal, eller som de selv liker å kalle det, Ithyphallic Metal. Klarer de å røre Cleopatras hjerte denne gang? Som et lite barn på selveste julaften kan jeg ikke vente med å få høre Nile`s nye skive At The Gate Of Sethu, og det tar ikke lang tid før jeg får fart på rockefoten. Med en evne til å kapre til seg noen av verdens beste trommiser får vi nok en gang bekreftet at dette er musikere som har det i blodet. Karl Sanders (gitar/vokal) og Dallas Toler-Wade (gitar/vokal) har en fantastisk evne til å bringe frem de tunge, dystre riffene en kjenner i Death Metal. Og på toppen av dette legger de til en hær av fete soloer. Vokalen til Dallas er fryd for metal øret, mørkt, dypt og med en storm av gurglende ondskap.

Lydproduksjonen er såpass bra at det spiller ingen rolle hva slags anlegg man spiller den av på. Det hele starter med en kort intro som får deg til å føle deg nær pyramider og gravkamre før hele bandet kommer inn med et seigt og tungt parti. Så skjer det noe spesielt, gitarer og trommer passer ikke over ens i det hele tatt, og jeg digger det. Det høres ut som det er første gang de prøvespiller sangen og gitarene spiller raskere enn trommene før de henter seg inn igjen. Det skal mye trening til for å spille denne type musikk feilfritt, noe disse karene mestrer, men det skal enda mere til for å mestre innøvde ”feil”. Respekt!!!

Etter den første sangen Enduring The Eternal Molestation Of Flame lover resten godt, og ganske riktig, syke tromme brakes, blast beats, dobbel basstromme, buldrene bass og voldtekt av gitarer, temposkifter og blanding av clean og growle vokal får meg bare til å nyte de herlige prestasjoner disse musikerne har snekret sammen. Sanger som Tribunal Of The Dead og The Inevitable Degradation Of Flesh er kun et par av masser av godbiter, skiva er i kjent Nile Style og enda litt til. Jeg må trekke frem sanger som Slaves Of Xul og Ethon-Musicological Cannibalisms som kun er instrumentale toner som like gjerne kunne vært hentet fra Sepultura sitt Roots Album. Ikke det at det er et dårlig album, men de passer ikke helt inn her. Er du gammel eller ny Nile fan, så løp å kjøp.
Tror faktisk jeg må bestille meg en tur til Egypt bare for å få den absolutte stemningen neste gang jeg hører igjennom albumet.

Jan-Olav
9/10