09. Azrael (remix from “No Limits”)
10. The Key (remix from “No Limits” Japan bonus)
11. Metal Gods (from “A Tribute To Judas Priest”)
12. RAVEN feat. Udo Dirkschneider – Born To Be Wild

UDO

UDO "Celebrator"

Omtale - 24.04.2012 - Skrevet av: Jan-Olav Vår tyske venn Udo Dirkshneider begynner kanskje å dra litt på åra, men alder ser ikke ut til å hindre vår lille venn som helt siden begynnelsen av 1970-årene har servert oss hits på hits med bandet Accept. I tilegg til Accept startet han en solo karriere i 1987 som Udo som også har vært en brak suksess i Heavy metal verden. Nå kommer han med et dobbelt album fullspekket av rare tracks, remixser og samarbeid med andre store musikere. Dette kan umulig være en nedtur…… Udo har vært og er fortsatt en stor inspirasjons kilde til mange band og metal heads i vår store verden. Hans någet særegen stemme har matet oss gjennom hele metal historien med både plusser og minuser. Jeg klarer nesten ikke å vente med å bli matet på nytt fra denne lille tyske mannen. Første spor på cd1 er Stormbreaker fra albumet Rev-Raptor (2011) og er en Japan bonus som setter lista høyt i en klassisk Udo stil. Jeg blir veldig glad og rocke foten står ikke stille et sekund. Deretter kommer en hit som er fra Rev-Raptor Recording session, en sang han ikke valgte å ta med på albumet den gangen, men som han heldigvis vil dele denne med verden denne gangen. Dette setter jeg stor pris på for denne er en god dose Udo vi liker godt. På spor 3 roes det hele ned med balladen Run som er en remix fra Thundervision DVD. Slik fortsetter også resten av albumet med remixer, bonusspor og unreleased godbiter.

På spor 9 skjer det noe spennende, Head Over Heels med Hammerfall feat Udo. Dette er en knakende god låt, og den forverres ikke av å høre Udos gromsete stemme på vers og refreng. Jeg får en følelse av at man faktisk kjenner Dirkshneider, jeg får lyst til å si: ”å han som synger der kjenner jeg godt”. Kan det ha noe med hans nærver i mine ører når god musikk skulle høres? Når sangen er ferdig og jeg kommer tilbake på jorda kommer nok en ballade, men dette er ikke hvilken som helst ballade. Han har klar og forvandle den legendariske Balls To The Wall fra Accept albumet med samme navn til en forrykende fin ballade. Man kjenner ikke igjen sangen foruten om teksten siden dette er en piano versjon, men riv meg i ballehåra, dette er kanskje den beste metal balladen jeg noen gang har hørt. Jepp, jeg erklærer herved at dette er en av de beste.

Etter denne enorme overraskelsen speedes det opp igjen med Artificialized før det kommer nok et samarbeid med en annen gruppe: de finske monstrene i Lordi og låten They Only Come Out At Nigt hvor den tyske mannen legger en ekstra piff over låta. Spor 5 på cd 2 er også et samarbeid, denne gangen med Faktor2 med låten Platchet Soldat som byr på sekkepiper og god stemning. Videre kommer flere supre hits, og ja, balladen Dancing With An Angel der han synger med hele verdens metal dronning Doro er selvfølgelig med. Vi er også så heldige at vi får Judas Priest sin Metal Gods fra A Tribute To Judas Priest, en herlig versjon av denne fantastiske låta.

Denne fantastiske perle av en dobbel cd avsluttes like gjerne med en heidundranes versjon av Born To Be Wild, Raven feat Udo Dirkschneider. Det gleder meg at denne slippes 4. mai, og er du Accept og Udo fan er dette en lykkens dag i ditt metal liv. Sett deg ned, jekk en duggfrisk og lytt, bare lytt og ta imot herligheten med åpne armer.

Jan-Olav
10/10