3. Åsgards Fall, Pt. II 12:02
4. Helheim, Pt. VII 01:04
5. Dualitet Og Ulver 04:35
6. Jernskogen (2010 Version) 04:13

Helheim

Helheim "Åsgårds Fall"

Omtale - 09.12.2010 - Skrevet av: haavard Jeg har alltid sånn akkurat passe med forventinger til når Helheim slipper nytt materiale. At det denne gangen er kun en EP er for meg helt greit, da det ihvertfall er ei låt her fra det kommende albumet som slippes senere i vinter, og det er fint med en liten introduksjon til hvilken retning bandet tar før den tid.
Nå er det "Åsgards Fall" som er kjernen i denne utgivelsen, i sine to deler som veier opp på over tjue minutter tilsammen, pluss en liten intro. Og del to er virkelig bra, for selv om det til tider er Bathory-worship hengende i lufta, så er disse tolv minuttene geniale. Der er Helheim på sitt beste, og ei låt som lett kan fremheves til å være en av bandets beste gjennom den lange karrieren.

Og med det samme vi er igang så er det vel ikke å fraskrive seg "Hammerheart" i lufta på den lille "Helheim, Pt VII" heller. Munnharpe er Bathory, og her får Helheim sitt minutt i valhall.
Likevel så er det litt mere futt igjen i låta fra det kommende albumet, "Dualitet og Ulver". En anelse mere Black Metal i den, og uten at den egentlig er helt genial så fungerer den da greit på denne EPn,
Sistelåta er "Jernskogen" i en ny versjon, da den jo allerede var å finne på "Blod & Ild" albumet for endel år tilbake. Den plata er kanskje den plata med Helheim jeg har minst forhold til, den forsvant liksom litt i mengen den gangen den kom ut, og den var aldri helt det store, og spør du meg så synes jeg bandet famlet litt etter å finne sin greie i den perioden. Og også som nyinnspilling så er resultatet okey, men ikke stort mere enn greit fyllmateriale på en slik EP.

Denne EPn er da jevnt over verdt en investering, og klarer bandet å fortsette på "Åsgards Fall" stilen, så blir ihvertfall denne snoppen fornøyd, samtidig som at jeg tror at bandet kan finne en enda bredere tilhengerskare, da det ikke er mange som klarer å gjøre den på en overbevisende måte.

7/10