7. Taking Lives
8. One Last Favor
9. Independence Day
10. Here I Am

Ghost

Ghost "The Engraving"

Omtale - 05.12.2010 - Skrevet av: Asgeir Ghost er ett band som har vært innom Metal-Norge tidligere med sin EP «Days Undercover». Nå er gjengen imidlertid tilbake med sitt flotte debut-album «The Engraving», ett album som garantert har kostet mye svette og timer for å få til. Bandet har virkelig tatt seg opp siden siste møte jeg hadde med dem -og burde egentlig fått litt skryt for albumet her.
Fra tittelsporet The Engraving» åpner skiva så føler jeg at er det klart bedre kvalitet og produksjon som ligger bak. Det lukter kontroll og nytelse langt utover i låta og det virker som spilleglade folk rett igjennom. Fellesnevneren i hele prosjektet ligger på klassisk rock og metal, og allerede etter ett par låter så får man følelsen av at man gjerne kunne kjøpt albumet.

Vidre utover albumet så får man servert låtene «AWAT» og «Surgery», hvor sistnevnte har godt fotfeste blant klassiske norske metal-låter. Det er ett hav med partier gjennom hele skiva som absolutt gjør seg godt, men det er vel kanskje ikke så ekstremt spennende hele veien. Det er veldig «safe» føring hele veien igjennom, og lite rom for lek og utforskning. Liker du med andre ord 90-tallet og alt som grodde opp der (Queensryche osv) så får du garantert mye igjen for pengene her.

Det er ikke mye Norsk musikk innen sjangeren som faktisk slår ann og blir salgbart, men jeg ville tro at Ghost kanskje har en viss mulighet til å kunne selge litt flere album med tiden. Hvordan salget har vært siden slippen i mai 2010 har jeg ikke tall på desverre, men om produktivitet og energi fremdeles er på plass så ville jeg fortsette å kjøre på -kanskje med litt større reklame del i fremtida, siden bandet forholder seg noenlund anonymt.
7/10