9. A New Dawn Rising
10. Believe In Me
11. Dead Weight
12. The Road Less Travelled

Spiritual Beggars

Spiritual Beggars "Return to Zero"

Omtale - 30.09.2010 - Skrevet av: haavard Fem års venting, ny vokalist. Det er mange faktorer som får årets utgave av Spiritual Beggars til å bli ganske så spennende. Kanskje spesielt etter ett så bra album som det "Demons" var i 2005. Men å leve opp til forgjengeren gjør de dessverre ikke, for "Return to Zero" gjenspeiler nesten tittelen, for jeg føler meg litt nullstilt etter denne.
Den store forskjellen er tempoet på plata, hvor de to foregående "Demons" og "On Fire" albumene har vært lette men rocka og velkonstruerte album som det svingte bra av, mens "Return to Zero" tar det veiskillet med å være en dystrere utgave av bandet, hvor det er seigere og mørkere, og jeg synes det famles litt etter nerven underveis, som de aldri får ut av låtene som fortsatt står fast som standhaftige 70-talls låter som bare prøver hardt.

Ny vokalist er greske Apollo Papathanasio, også kjent fra powermetal-bandet Firewind, og han synger da helt greit han, men jeg synes det kanskje mangler noe med sjarmen forrige vokalist Janne (Grand Magus) hadde. Så der de forrige albumene hadde den perfekte kjemien mellom vokal og det musikalske, så har det nå blitt til noe annet, nesten som at bandet går i retning ren stoner metal.

Sistelåta "The Road Less Travelled" høres forresten ut som ei låt som kunne ha sklidd rett inn som en Black Label Society ballade. Men skuffende album dessverre, ikke helt håpløst naturligvis, da det er mye pent musikerarbeide bak tross alt, men låtene og feelingen sitter ikke helt som det skal.
6/10