07. The Demiurge Molecule
08. A Jewel Traced Through Coal
09. Renewal
10. Endings And Continuations

Dimmu Borgir

Dimmu Borgir "Abrahadabra"

Omtale - 28.09.2010 - Skrevet av: Asgeir Når en flokk nordmenn under navnet Dimmu Borgir en gang fant ut at det gikk ann å lage black metal med BRA lyd så var jo dette banebrytende og mange respekterte ikke valgene som ble gjort innad i bandene som fulgte denne tråden. Dimmu Borgir er vel bandet som kanskje har fått mest pisk på grunn av synth-bruken og generell bruk av gode tekniske skills. Abrahadabra har gått ett par ganger i spilleren, og den slår meg ikke som ett dårlig album -sett at mange er veldig opptatt av å påpeke at bandet suger. Dimmu Borgir har tydligvis brukt endel penger på dette albumet og siden både Vortex og Mustis ble skiftet ut så er det kanskje det åpner for noen sjanser til litt ny inspirasjon også? Jeg er jo ikke akkurat mangeårig storfan av Dimmu Borgir. Har aldri eid en tshirt, eller hood. Har aldri tenkt over hva bandet betyr for min egen del, men akkurat her og nå så kom påminnelsen. Selv om ikke jeg har sansen så er det tydligvis en stor industri. Bandet har samlebokser, cd, lp og picture discer – så man kan jo ikke gjøre annet enn å konkludere med suksess på alle fronter, og det er jo alltids en god ting når de gir store mengder av seg selv for å blidgjøre fansen.

«Xibir» tror jeg kan være årets intro, og «Gateways» er jo ei låt som til og med de fleste halvintresserte metal fans har hørt innen nå. «Born Treacherous» er ganske feit låt til å begynne albumet med, og det er denne låta som bandet finner plusspoengene mine for. «Ritualist» blir litt altfor likt endel på World Misanthropy (om jeg ikke tar feil av skivenavn her..). «A Jewel Traced Through Coal» gikk kjapt og uansett hvordan man vrir eller vender på resten, så er det gjennomsnittlig bra utført skive, og regner med pengebruken har vært hardt tilstede underveis.

Når det gjelder diverse finesser på nyskiva så er det ikke småting som er med på lasset når denne gjengen skal bruke litt hard cash. Kringkastingsorkesteret, Agnete Kjølsrud, Snowy Shaw, Daray og Kristoffer Rygg er jo en bra haug med hjelpere å ha med seg. Det blir for min del mange punkter som minner mye om tidligere skiver og enkeltlåter -og skal ikke si at det er negativt, men det er noen småting som tilsier at bandet kan ha kjørt inn i ett spor hvor de vil kjøre trygt en stund. Så lenge de selger nok så er vel det bra og støtter kanskje litt av den tankegangen, men farlig å bruke mye lengre enn akkurat skiva her.
7/10