7. Starblind 07:48
8. The Talisman 09:03
9. The Man Who Would Be King 08:28
10. When the Wild Wind Blows 10:59

Iron Maiden

Iron Maiden "The Final Frontier"

Omtale - 25.08.2010 - Skrevet av: haavard Studioalbum nummer femten, og det var ikke lite spennende å få satt på denne etter den utrolig svake første singelen "El Dorado" som er en gedigen fadese. Men heldigvis er den albumets svakeste låt, og etter noen sårt tiltrengte gjennomhøringer så setter albumet seg og er en ren nytelse, selv om de episke låtene tydeligvis begynner å ta overhånd hos bandet.

Men man har sett tendensen til at når bandet først skriver låter, så ender de opp på skivene, for de fire siste har krøpet opp imot 70-minutters merket, og det er kanskje litt for langt også i dette tilfellet. Nå skal jeg ikke klage, de to episke perlene "Isle of Avalon" og "When the Wild Wind Blows" er rene sjarmøretapper, og ta gjerne med "The Talisman" også som en av platas store låter. Og de tre tikker jo nesten inn på halvtimen alene!

The Final Frontier - Director's Cut

Iron Maiden | MySpace Music Videos

Og det episke er gjerne en nytelse hos Maiden, men det har aldri kommet frem så mye på et enkeltstående album tidligere. Men heller det enn miserier som når de prøver en litt mere rifforientert rockeklisje som "El Dorado". Fysj, den er fæl! Og plata begynner faktisk litt svakt, åpningslåta er bra, men de neste par overbeviser ikke helt. Så vi kommer ikke skikkelig igang her egentlig før "Coming Home", og derifra og ut så er det mye å glede seg over.

Det jeg savner litt er kanskje de forventede Steve Harris bassgangene som bare ruller avgårde, men nei, det er mere Dickinson som har en mere ledende rolle på plata, så mye at noe av musikken kan minne litt om hans soloarbeider til og med. Og det er jo faktisk ment positivt, for jeg har godt kunne tenkt meg ei ny soloskive derifra også.
Likevel, vi får satse på at "The Final Frontier" ikke blir noen endelig slutt for bandet, for dette er det beste de har produsert siden "Brave New World", og trygt et album man kan plukke frem i tide og utide. Vel verdt pengene med andre ord!
7.5/10