8. Time 05:31
9. I Want It More 05:37
10. Latimer's Mercy 04:27
11. I Love You All 01:03

Ozzy Osbourne

Ozzy Osbourne "Scream"

Omtale - 19.06.2010 - Skrevet av: haavard Jeg ser jeg har vært rimelig snill sist gang jeg omtalte ett Ozzy album, for en 5,5 gradering av hans 2007 album "Black Rain" ville vel ha falt til under femmeren den dag i dag. Synd men sant, det er nok mannens svakeste album til dags dato, så jeg hadde ikke engang planer om å gi dette albumet en sjanse, da også singellåta "Let Me Hear You Scream" første gang jeg hørte den, var komplett uinteressant.
Men så kom dagen der jeg bare måtte gi det en mulighet likevel. Og nå sitter jeg her da, og smiler fra øre til øre i spontan glede. "Scream" er ett utmerket album, ikke orginalt (men det trenger vel knapt noen gjette seg til), men du verden for en riktig timing på plata, og hvor alt i forkant med Zakk Wylde's exit og Gus G's ankomst bare blir så riktig. Nå vil jeg ikke ta noen side om hvilken gitarist som er best av de to, men det stemmer som Ozzy har påpekt, at Zakk ble for mye Black Label Society i Ozzy sin musikk, noe som ble tydelig gjenspeilet på de siste par Ozzy platene. Nå er det ett ganske annet uttrykk hvor Ozzy er mere Ozzy, og det er mindre gitar-distraksjoner. Ikke det å si at Gus G gjør en dårlig jobb her, det er ganske så friskt gitarspill til tider, men det har ikke noe spesielt preg på musikken slik Zakk hadde.
Ære være dem begge to altså.

Og også låtene denne gangen sitter veldig bra. Den første singelen "Let Me Hear You Scream" var anonym og litt standardvare når jeg hørte den først, men på plata er den knallbra. Fengende og tung, og helt presis singellåt på tre minutter som bare smeller til. Og det er i alt over halvparten av albumet som er utrolig sterkt i forhold til kvantum av låter som holdt mål på de siste to platene. "Life Won't Wait" er min personlige favoritt, og også "Diggin' Me Down" driver bra. Som motstykke så er det noen låter som irriterer meg litt, nemlig "Latimer's Mercy" som er dønn kjedelig, og "Crucify" og "Fearless" som heller ikke kan nevnes som noen høydare av Ozzy-låter gjennom tidene.

Men ellers er det veldig mye bra her, utvilsomt en stødig 7'r dette, og siden det er Ozzy så smeller jeg på ett halvpoeng til for comebacket! Som album er dette det beste Ozzy har gjort siden "Ozzmosis", og perfekt som upretensiøs sommermusikk. Denne vil nok få mye tid i spilleren fremover, noe som gjør godt etter "Black Rain" fadesen.
7.5/10