7. Living With Scars
8. Last Regret
9. Universal Dream
10. In Truth

Paradise Lost

Paradise Lost "Faith Divides Us - Death Unites Us"

Omtale - 09.10.2009 - Skrevet av: haavard Paradise Lost fikk mye skryt for sitt forrige album “In Requiem” som trakk bandet litt tilbake I tid stilmessig, og fikk ut noen av de mere heavy sidene av bandet, faktisk kanskje det tyngste og klareste de har gjort siden “Draconian Times”, og hvor kontrastene mellom låtene er litt større, på godt og vondt. Men denne gangen har de tatt det enda litt videre, da ”Faith Divides Us – Death Unites Us” er enda litt hardere, vokalen noen hakk mere aggressiv og man har flere velykkede låter enn på de siste par albumene.

Nå er Paradise Lost helt klart best når de får til sine mest atmosfæriske partier, og åpningslåta ”As Horizons End” er av de mest forseggjorte låtene de har på ganske mange år nå. Det er liksom noe tyngre men samtidig mere komplett enn på lenge, og det er godt å høre. Også tittelkuttet er ganske fantastisk, og kan i samme åndedrag også nevne ”Last Regret” som av de bedre.

Problemet til bandet har alltid vært at om halve plata er veldig bra, så er det noen låter som blir ren fyllmasse, og det har de denne gangen også. Det er 2-3 låter som er veldig anonyme, og personlig synes jeg bandet ikke fungerer i det hele tatt når de prøver på sine mest kjappe låter. ”Frailty” og ”The Rise of Denial” er rett og slett noe som bandet ikke trakterer bra lengre, det høres lite dynamisk og forseggjort ut, og til og med litt ubalansert i forhold til resten av albumet.
Jeg skjønner jo litt at det kanskje bør være litt variasjon her og der, og spesielt der de kommer på midten av albumet, men det høres ikke veldig bra ut likevel, og det blir mere som at de forsøker på noe de ikke helt klarer av lengre.

Men som album er ”Faith Divides Us – Death Unites Us” stødige greier, og kan helt klart sammenlignes imot ”Draconian Times”, selv om Nick Holmes har lagt fra seg de verste James Hetfield sekvensene.
7.5/10