6. In Silence
7. Dead Leaves
8 Identify
9. Election

In Confesso

In Confesso "In Confesso"

Omtale - 30.07.2009 - Skrevet av: Eirik Her har du et friskt pust fra Bergen. In Confesso høres selvsikre og bestemte ut i sin blanding av amerikansk alternativ rock og teknisk prog. Bandet virker jordnære i sine beskrivelser og lager musikk for å glede seg selv og andre. Hva mer kan vi egentlig be om? Det er ikke sikkert at dette for alle, men In Confesso trykker på mange knapper som minner meg om ungdomsskolen og tidlig videregående da interessen for 90-tallets alternative rock brant litt sterkere enn den gjør nå. Som sine bysbarn i Ribozyme krydrer våre venner sin rock med littegranne metall for å gjøre den hakket farligere enn radiorocken, men holder et sterkt fokus på melodi og lyse vokallinjer. Skal vi prøve å slenge ut referanser kan vi se at det er en lett blanding av Incubus, Burst og A Perfect Circle. Dette er jo alle band jeg har hørt aktivt på tidligere, men som kanskje ikke står øverst på spillelisten akkurat nå. Jeg blir derfor fylt med en halvnostalgisk følelse av å høre et ungt nytt band, det høres kanskje rart ut, men det gir meg i hvert fall en god følelse.

Lydbildet er som sagt ikke overtungt, dette er ganske glatt. Bandet har lagt seg på en linje med veldig pen rengitarlyd og bare moderate mengder distortion. Vokalen er lys, men ikke altfor høy. Hovedvokalisten backes opp av veldig stilfull og passende backingvokal som til tider (som på låten Reality) gir meg frysninger fordi den treffer alle de riktige tonene). Ropevokalen er brukt som en kontrast og doseres i veldig passende doser. Kort sagt er lydbildet som et ferdigpuslet puslespill. Det er mange biter og detaljer som sammen lager et stort lydbilde.
Assosiasjonene flyter lett når du snurrer plata i spilleren. Dette kan fungere like godt som filmmusikk som kjøremusikk. Både fremførelsen, tekstene og mastringen (for så vidt utført i Statene) er svært amerikansk kommersielt preget. Vanligvis ville jeg skrive dette som kritikk, men i dette tilfellet må jeg virkelig applaudere In Confesso for å ha lagt seg så hårfint på linjen at de glatt kunne konkurrert med de store. Selv om bandet ikke er gamle i gamet ,(de har drevet på siden 2005), er det proffe ideer på gang og jeg kunne lett plukket 4 singler fra denne skiva. Dette sier MYE om du hadde visst hvor lav standard det vanligvis er på skiver vi får gjennom denne nettsida.

Det finnes et par nu-metallelementer her som helt sikkert kommer til å skremme bort mange. Låten Little Black Wing har for eksempel både slap-bass og store mengder scratching, noe som egentli g er litt utdatert og oppbrukt i min bok. Jeg tror ikke jeg er den eneste som vil glemme hvor flaut det kan bli når du blander hip hop, funk og litt metall, men her er jeg faktisk fristet til å legge mine fordommer til side og bare la meg rive litt med.

Plata har 9 låter, et antall som egentlig er veldig passende. Hadde jeg fått servert noe lengre tror jeg det hadde blitt hakket for søtt. Selv om de fine delene gir gåsehud og beundrende sukk om hverandre tror jeg ikke bandet hadde tapt så altfor mye på å bli LITT hardere mot de harde (som Fantomet). Karakteren ender likevel godt over middels. In Confesso har et stort hjerterom der det er plass til både ballader og mer rocka låter. De er voksne i låtskriverkunster og overrasker med hit etter hit. Om du tåler litt glatt rock bør du gi dem en sjanse, jeg tror godt at denne kommer til å fungere flott som kontrast til din hardere metall utover høsten.
7/10