7. "The Death of Love" (Demo) – 7:16
8. "The 13th Caesar" (Demo) – 5:27
9. "Dirge Inferno" (Live) – 6:45
10. "Dusk and Her Embrace" (Live) – 5:46

Cradle of Filth

Cradle of Filth "Godspeed On The Devil´s Thunder : The Life And Crimes Of Gilles De Rais"

Omtale - 21.03.2009 - Skrevet av: Asgeir I en lekker skinnlignende innpakning kom Cradle Of Filth innom skrivebordet mitt. Med hånden på hjertet så må jeg innrømme at jeg har evakuert alt som har vært med utgivelser fra Cradle Of Filth siden «Dusk And Her Embrace» ble utgitt i 1996. Alt etter har enten vært dårlig eller bare ikke innen min smak, så jeg har latt det være. Denne utgivelsen derimot har faktisk endel gode poeng å score. Den er pen, vi slipper all skrikinga til Dani (ja, han har slutta med den verste typen) , og man får en relativt god skive med masse historie. Gilles De Rais som altså skiva vistnok dreier seg om, er historien om hvordan og hva som skjedde med denne seriemorderen fra år 1404-1440. Jeg slo til med Wikipedia og det er «løst regnet» at han tok livet på mellom 80-200 gutter og jenter opp til 18 år. Historien endte som forventet med henging for sodomi, drap osv... Han var ikke noen hyggelig person for å si det kort fortalt, men intressant nok til å lese litt om såklart.

Det er ei kontrollert og bra produsert skive, noe som man må forvente av ett band som har gitt ut 8 full-lengdere på 18 år. Jeg ikke har vært deres «største fan» på mange år, men fikk til en viss grad en god følelse av skiva. Den er kanskje litt kjedelig på enkelte spor, men resten er godt kontrollert pop-black metal som passer dem godt. De har etter min mening roet ned adrenalinet og skrikinga jeg etterhvert fikk nok av, og funnet en stil som kanskje passer dem en smule bedre.
Jeg vil fremdeles jobbe hardt for å slippe å høre mye av det de har gitt ut de siste årene, og etter å ha hørt skiva tre ganger. sitter jeg igjen med en følelse av at «Godspeed On The Devil´s Thunder : The Life And Crimes Of Gilles De Rais» og Cradle Of Filth generelt ikke får løftet meg helt opp i taket.
6.5/10