7. Prima Donnie
8. Paramount
9. The Caravan Was Only Bait
10. The Artillery

Pilgrimz

Pilgrimz "Boar Riders"

Omtale - 25.11.2008 - Skrevet av: Eirik Er det noe vi anmeldere er gode på er å dømme en plate etter coveret. Heldigvis tok jeg en sjanse og gikk dypere bak den ekstremt grelle fasaden til Pilgrimz og fant et beist av en plate og et flott tilskudd til en dansk musikkscene som sjelden slenger plater vår vei. Det er alltid friskt når noen tør å blande sjangere andre ikke har puttet i gryta før. Trass i et grusomt bandnavn har faktisk Pilgrimz klart den store bragden å blande death and roll og moderne amerikansk hardcore i en fengende gavesekk. Du skulle ikke tro at man kan ha så varierte sengekamerater som Entombed og Blood for Blood. Disse danskene lager hemningsløs festrock som er 5 hakk farligere enn alt det din langhåra kompis med AC/DC-genseren kommer til å sette på på neste kjellerfest. La oss analysere med utgangspunkt i inspirasjonskildene_ Det som gjør Entombed til et av favorittbanda mine i hele musikkhistorien er det jeg liker å kalle brutal groove. Grunnen til å rock selger er at det fenger lett, det har gitarriff du husker og rytmene er lett å tromme med til. Groove er enkelt, men det er i seg selv rimelig kjedelig. Hva gjør man for å krydre det opp? Følg mesterne og få en tung, ropevokal på toppen. Uttrykket til vokalisten har uendelig mye å si for om et band kan slå gjennom muren av kjedelige band. Pilgrimz har en slik enestående vokalist, han kan både synge og rope med masse makt fra nederst i magesekken. Stemmen er litt whiskeysmurtpå en god måte, jeg tenker Mastodon, jeg tenker moderne amerikansk metall.

Hastighet må vi også snakke om. I motsetning til rock, som ofte er traurig, er det en nydelig driv over hele Boar Riders. Dette er en kjøreplate som glatt holder deg våken hele natten mens du cruiser, den er soundtracket til å tromme på t-bane setet foran deg eller tråkke raskt under skrivepulten din i imitasjon av den doble basspedalen som strøs over produktet med en stødig hånd. Moderasjon (åhhh så lite rock and roll det uttrykket er) er neste stikkord. Bandet vet at selv det mest fengende rockeriff blir utslitt ved gjenbruk, de sklir derfor unna de største fellene og tør å bryte låter ned i fengende breakdowns og kutte opp låtene i korte knyttneveslag. Produksjonsteamet skal også ha høy fem. Produsenten bak denne godskiva har jobbet med storheter som Sick of it all og The Haunted. Sistnevnte sitter også som et spøkelse i bakgrunnen, spesielt i fokuset på gitartyngde og en vokal som er klint helt inn i øregangen din. Effekten er som om bandet nesten hopper ut fra høytalerene, så frempå er de i lydbildet.

Tør å trå der få har tråkket tidligere og våger du å rulle deg litt i breakdowns og rockeriff vil jeg gjerne at du skal cruise innom hjemmesida til Pilgrimz og snuse på låtene. Er du i et åpent humør tror jeg ikke det tar lang tid før du trommer på bordet og tømmer sparegrisen for å gå til innkjøp av litt dansk kvalitet. Det kommer svært lite god musikk fra vår nordiske nabo, så du bør benytte sjansen mens dette bandet er på vei opp mot stjernene. Kommer garantert til en festival nærme deg snart, dette er for godt til å ikke booke.
8.5/10