7. Cunning Vital Guardian
8. Moron
9. The Rewarding Schemes
10. Winged Omniscience

Emancer

Emancer "Twilight and Randomness"

Omtale - 09.10.2008 - Skrevet av: Eirik Jeg kjenner meg ignorant. Norske Emancer har visstnok drevet på siden 1996 og dette er første gangen jeg har hørt dem. Det går vanligvis år mellom hver gang jeg blir blåst av banen av et norsk band, men denne gangen kjenner jeg stormkastet ta tak. Jeg aner ikke hvor jeg skal plassere dette bandet. Det spriker (på en utrolig positiv måte) mellom rolig og brutalt. Tvinger du meg til å lete gjennom samlingen min vil jeg si at vi snakker om en miks av The Kovenant, litt Vintersorg, en dæsj Opeth og ikke så rent lite Borknagar. Phew. Det er en stor munnfull å ta seg, men metallkjeften til Emancer er diger og tygger med kraften til en søppelkvern. Kjenner du til følelsen når et band plukker alle dine favorittelementer og limer det sammen til et perfekt produkt? Jeg mistenker nesten denne plata for å være snekret på spesialoppdrag fra alle oss anmeldere som hele tiden etterlyser kreativiteten og nye veier innen metall. Dette blir litt som en messias for oss.

Å høre på Emancer er veldig som å gå på film for å overvære symbiosen av sci-fi og horror. Du sitter på første rad med 3D-briller og ser romskip og monster velte ut av skjermen til mektige gitartoner. Svartmetallens grove vokal rir på bølgene av post-industrielle riff og bitte små krydderdoser av elektroniske elementer. Det finnes mange feller med å lefle med litt industrial og lignende, den farligste er å krasje totalt i pompøs eller lite gjennomført vokal. Her flyr våre venner lett over vollgraven. Den rene vokalen brukt på skiva er veldig pen, samtidig som den ikke stjeler noe fra lydbildet. Den blir nesten som et lag strykere, ikke dominerende, men essensielt for effekten. Som i en film som fenger deg er det også et konstant spenningselement i musikken til Emancer. Deres fantastiske flyt guider dem trykt gjennom 8 minutter med så stor kvalitet at jeg kunne ønsker meg at nevnte låten (Dice Man) varte i 8 minutter til. Len deg tilbake og nyt deres behagelige orgelspill og akustisk plukking og fyr opp lufttrommene når svartmetallblastingen eksploderer sent ute i låten. Ahhhh dette er brutal skjønnhet på sitt beste.

Selvsagt blir det litt rifflåning fra Opeth, men jeg kan tilgi bandet dette siden de hyller mesterne og lager sin egen sci-fi vri på produktet. Spilleferdigheter er nemlig alfa og omega for dette metalliske produktet. Jeg spinner plata på nytt og på nytt uten å høre nevneverdige gjentagelser. Hver låt er et selvstendig produkt, en egen historie. Selv om jeg vet at folk er for snevre i sitt syn til å tro meg tør jeg komme med holdningen om at dette er en plate som ALLE metallfans kan finne glede i. Det er hardt nok for de harde, progressivt nok for musikknerdene og pent nok for den sarte sjel.

Mystikken hylles på Twilight and randomness, tittelen sier egentlig mye om skiva. Aller best er dette illustrert av bandets lange instrumentale partier der blipp, blopp sender deg på en mental reise rett før metallen smeller deg inn i en asteroide. Vanligvis er musikk en passiv aktivitet for mange, men denne plata gir meg tonnevis av assosiasjoner når jeg hører på den. Jeg blir inspirert til å skrive, til å lage musikk, til å bare ligge under stjernehimmelen med cden på full vreng på hodetelefoner og bare reise.

Hva mer kan jeg si? Skryt, skryt og mer skryt til våre landsmenn. De har snekret en film i cdformat som jeg gjerne ser om og om igjen. De har skrudd på knottene i studio slik at alle instrumenter høres deilig detaljerte ut, de strekker armene bredt og har alle kontraster fra rolig akustisk gitarplukking til thrash og svartmetall i en brutal miks. Det er originalt som faen, produsert til fingerspissene og ikke minst veldig lett å like. Norsk metall reiser fanen med dette mesterverket, denne kommer jeg til å høre masse på gjennom høsten. Kjøp, kjøp, kjøp.
9/10