Åndevind
Symboler, Fremover og Bakover
Altered Through Ages
Svart Seid

Helheim

Helheim "Kaoskult"

Omtale - 13.08.2008 - Skrevet av: haavard Det har vært mange opp- og nedturer i Helheims diskografi, fra det pent sagt svake til faktisk ganske så bra album. Best har de blitt etter at de skiftet gir og la seg på en mere episk linje, dog fortsatt med merkelappen Viking Black Metal på seg som de også fortjener etter 2003-albumet "Yersinia Pestis". Og det er egentlig i den perioden Helheim begynte å bli til noe, de tidligere tre albumene er harde å svelge for undertegnede, og jeg trodde vel ikke bandet skulle klare å reise seg etter "Blod & Ild" albumet som krysset over mot desperasjon.
Men det har bedret seg kraftig, "Yersinia Pestis" var et godt album, det forrige "The Journeys and the Experiences of Death" (trasig tittel da gitt!) hakket bedre når jeg nå har hørt litt på den i det siste for å sammenligne det med dette nye albumet, og har du sett, bandet gjør sitt aller beste album i "Kaoskult".
Og det er ikke ofte det skjer at band med en lang fortid klarer å snekre sammen sitt beste album etter fem tidligere forsøk!

Grunnen til at "Kaoskult" har blitt en vellykket affære er nok variasjonen i plata. De kombinerer ypperlig mellom det episke, melodiske og det mere standard black metal-aktige, en kombinasjon som få band klarer i løpet av stakkars ni låter. Kanskje er det produksjonen bak som gjør det hele så flytende da det aldri blir for mye av et av de nevnte elementene, men skal jeg sette en knapp på hva som er det beste så er det de episke, litt typisk viking-aktige partiene som er de absolutt beste.

Det ligger mye arbeid bak det Helheim har gjort opp gjennom årene, så det er velfortjent at den rutinerte gjengen står frem også i 2008 med sitt beste arbeid.
7.5/10