Fallen Children
Beneath Black Skies
Sedative God
Your Own Reality

Paradise Lost

Paradise Lost "In Requiem"

Omtale - 15.07.2007 - Skrevet av: haavard Phew, jeg var seriøst redd for at Paradise Lost skulle gå i graven etter forrige album, men ble veldig lettet når de omsider fikk signet for Century Media og sluppet dette nye albumet over hele kloden. Jeg har vært fan av bandet så lenge jeg kan huske jeg har hørt på ekstrem-metal, faktisk var vel "Gothic" den første vinylen jeg noensinne fikk i sjangeren. Dermed har jeg vel hengt med ei stund... Og kanskje enda mere imponerende at bandet har holdt ut så lenge.

Uansett, bandet har overlevd mye turbulens med både fans og plateselskap opp gjennom tidene, i enkelte kretser forhatt og i andre elsket. Men modige har bandet vært, der de har gjort hva de har følt har vært riktig, og med "In Requiem" så betyr det at de har tatt opp endel gamle tråder og funnet det for godt til å smelle av noen riktig tunge låter i en pakke som kan minne litt om utgaven de hadde på "Draconian Times" plata. Altså er det ganske så gitarorientert og melodisk, noen vil si at de har endel Metallica-tendenser som på det selv-titulerte albumet, men akkurat det punktet er jeg ikke helt enig i, selv om jeg kan skjønne hentydningen...

Noe av problemet til bandet har vel vært å skrive hele gnistrende album, det har de ikke prestert siden "One Second", men med noen få perler på hvert album har de, og på samme måte denne gangen, med singelen "The Enemy" og kanskje den beste i "Sedative God". Ellers er albumet noe jevnere enn de par siste platene, selv om jeg godt kunne ha tenkt meg litt flere begivenhetsrike låter.

Likevel så byr Paradise Lost på god kvalitet som vanlig, og er et ganske safe kjøp for de som liker bandet for det de har gjort de siste ti årene, og et like så sikkert ikke-kjøp for de som fortsatt syter over at bandet har blitt for snilt. Jeg håper da likevel bandet kan kapre noen nye fans med denne her, for den fortjener litt skryt.
7/10