- I Want Out
- Dr. Stein
- Occasion Avenue
- Halloween

Helloween

Helloween "Live In Sao Paulo"

Omtale - 11.03.2007 - Skrevet av: haavard Det er ikke lengre like enkelt å levere varene for de som hadde sin storhetstid på 80-tallet, og Tyskernes fremsteflaggskip innen power metalen, Helloween, har slitt som et esel i motbakke i så mange år nå at jeg har sluttet å tellealbum fra dem som jeg ikke helt kommer overens med. Men her er de da på banen igjen med et nytt livealbum, dennegang tatt opp i Brasil, med et par bonuskutt fra Tokyo og Tsjekkia.Nå er det ikke lett å skjønne helt stemningen på en live CD iforhold til DVD mediumet, men på de låtene de har pressetinn her, så får man ei lett blanding av bandets største klassikere gjennom tidene, lett ispedd låter fra bandets siste album.Og det skulle vel bare mangle, for skulle det ha vært en best of samling så er det bare å gå tilbake til bandets forrigelivealbum for å sjekke det istedet. Så etter den ordinære introen så smeller de inn med "The King For a 1000 Years", ei låt som kanskje ikke er så bra, menhvor det høres ut som om publikum er ti ganger mere entusiastiske enn det vokalist Andi Deris er bak mikrofonen. Kanskjetidvis noe laber lyd, i og med at det er like mye publikum på denne låta som det er Deris. Men dem om det, best på albumeter en av bandets klassikere noensinne, nemlig "Eagle Fly Free" som fortsatt er like bra som den var på 80-tallet. Og det er jo dette Helloween står for, lettbent heavy metal med melodilinjer som får alle tærne til å danse i hver sin retning.Og det er kanskje der bandet ikke helt leverer på sine siste album, og derfor tidvis også på denne liveplata blir litt for tungrodd.
Det er for all del et bra utvalg låter, men noen av de eldre har jeg strengt tatt ikke behov for i så lange versjoner, som for eksempelen ti-minutters utgave av "Future World".

Nå har jeg ikke sett DVD utgaven av denne, men jeg regner med den er noen hakk bedre, for som CD er den bra, men kanskjemere for fansen og samlere, da også for min egen del så tar jeg nok heller frem de gamle liveplatene og spiller enn denne siste, da detimellom er ujevnt materiale og det er noen klassikere som jo også mangler.
7/10