Trapped Inside Records / Bullet Records / Bad Pingu Records (2006)
Hardcore/postrock/doom

Yana I
Yana II

Quiritatio

Quiritatio "Yana 7""

Omtale - 02.10.2006 - Skrevet av: Robert De joviale nordlendingene i Quiritatio slapp tidligere i år en særdeles glimrende debut i form av ”Forgive and Forget”. Bandet bevandret et lydlanskap sjelden besøkt av andre norske band, nemlig den mer Neurosis / Cult of Luna-pregede sjangeren. Doomy og stemningsfull hardcore / post-rock. Ikke bare det, men bandet hadde en knippe ekstremt solide låter, egenart, herlig produksjon og generelt et særedeles tiltalende lydbilde. Bak denne sjutommeren ligger det en sterk historie. ”Yana” som tittelen på utgivelsen er navnet på et gatebarn, som døde i Ukraina. Hele historien kan leses i coveret, det er sterke saker som får en til å tenke. Tekstene er også skrevet på grunnlag av denne historien. Gjennomarbeidet materiale på den biten, uten tvil.

Musikken her er også det beste bandet har gjort. Det har et distinkt mer sorgtungt og ektefølt agressivt preg enn hva det var på debuten (misforstå meg rett, debuten er ei glitrende plate!). Bandet har faktisk tatt i bruk strykere, og faen som det funker. I tidlig My Dying Bride-ånd ligger strykerene bak, og komplimenterer musikken helt perfekt. Det er agressivt, og det er tungt, velprodusert. Alt klaffer her. Andrelåta her, Yana II (Her Eyes Did Only Fade) er strengt tatt en liten klassiker, jeg har spilt den ulidelig mange ganger de siste dagene, og måten bandet har komponert låta og inlemmet strykere, bare følelsen og atmosfæren de formidler, bærer vitne om et band som kommer til å nå langt.

Nå har faktisk vokalisten i bandet takket for seg, så det blir spennende å se hvilken retning bandet fører videre, men uansett om det blir kjappere og mer hardcore, eller mer doom, så kommer det til å låte fantastisk, for strengt tatt ingenting av det de har foretatt seg musikalsk har ikke fallt i smak hos meg enda. Stå på!
9/10