Century Media / EMI (2006)
Grindcore

1. Weltschmerz (Intro) 2. Sink Fast, Let Go 3. Fatalist 4. Puritanical Punishment Beating 5. When All Is Said And Done 6. Freedom Is The Wage Of Sin 7. In Deference 8. Short-lived 9. Identity Crisis 10. Shattered Existence 11. Eyes Right Out 12. Call That An Option? 13. Warped Beyond Logic 14. Rabid Wolves (For Christ) 15. Deaf And Dumbstruck (Intelligent Design) 16. Persona Non Grata 17. Smear Campaign 18. Atheist Runt

Napalm Death

Napalm Death "Smear Campaign"

Omtale - 27.09.2006 - Skrevet av: haavard Det er såvidt jeg gidder å strekke meg til en sekser til Napalm Death denne gangen, for dette begynner å bli utkjørte saker. Ikke at jeg var noen stor fan av bandets forrige epos "The Code Is Red..." heller, som jeg vel rangerte under denne, men selv om jeg er glad for å få høre bandet igjen, så liker jeg det ikke spesielt godt. For mens bandet i sine tidlige dager klarte å sjarmere meg i senk med å hive på bare enda mere køl i grindcorens tjeneste, så har det etter hvert kanskje kommet til en stagnering, hvor bandet skriver materiale som kanskje hadde stått til godkjent i gamle dager, men som idag faller for enkelt gjennom med å være røffe, men ikke stort mere.

Og som jeg har sagt før, på tre kvarter så er det kanskje 12-15 minutter som faktisk er interresante, resten er om ikke overflødig, i hvert fall ikke spesielt underholdene for min del på samme linje med som de var på storheter som "Harmony Corruption" og "Utopia Banished". Men det er altså 14 år siden, og hvor mye skal man etter hvert forlange av et band som allerede er i historiebøkene og har holdt på i over 20 år ?

På "Smear Campaign" er det dog noe mere aggressive tendenser i en noe mere røff tone, åpningslåta er overraskende til bandet å være, og viser at bandet kan ta et skritt til siden når de vil, noe de gjør også på et par andre kutt underveis. Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at The Gathering's Anneke synger på et par låter også, ikke at jeg akkurat hører at det er henne, men hun er da med....

Totalt sett så er det bare å konstatere at dette er et nytt Napalm Death album, og du vet hva du får og du vet hva du vil ha, så om du da finner det godt nok til å handle inn får du avgjøre helt på egenhånd. Jeg tror jeg heller sikter inn en reprise av de gamle platene.
6/10