6. Helheim 5 03:23
7. Oaken Dragons 09:10
8. Thirteen To The Perished 05:03
9. Threll And The Master 06:36

Helheim

Helheim "The Journeys And Experiences of Death"

Omtale - 23.07.2006 - Skrevet av: Robert Helheim er et band jeg har hørt mye om men lite av. Bandet har jo tross alt gitt ut fire full-lengdere siden 1995 før denne plata. Til min store gleder, var dette absolutt noe i min gate. Tunge, varierte, fengende og storslåtte saker. Bandet innehar de elementene fra band som Sjodogg og Enthral jeg liker godt – det høres og føles aggressivt ut, men i kontrollert format. Vokalisten legger ikke bånd på seg selv, og brøler rett fra hjerterota. Det er mye fet riffing, rikelig med atmosfære og noen makeløst fete riff. Selv sitter jeg med en klassisk promoversjon uten noe videre tekstmateriale utenom tracklisten, men låtmaterialet virker å være inndelt i et visst konseptuelt format. Musikken underbygger også dette, ved å gradvis bygge seg opp, og hele tiden ha et mektig majestetisk strøk over seg som preger de fleste låtene som en rød tråd. Det er ikke ofte jeg sitter med frysninger til ny musikk i disse dager, men partiet som følger etter den akkustiske snutten i tredjelåta ”The Bewitchment” er av et kaliber du sjelden finner i ny musikk den dag i dag. Bandet vet å la lytterene trekke pusten ved korte og fullstendig legitime instrumentale og atmosfæriske avbrudd. For eksempel er det utrolig velvalgt å plassere den storslåtte og majestetiske ”Helheim 5” sin sjettesporet på plata.

”The Journeys and experiences of Death” må rett og slett tåle karakteristikken ei svært solid plate. Bandet kommer gjennom konseptet med god integritet og musikken holder høy standard. Blandingen av black metal, akkustiske elementer, egenart, majestetisk feeling og solid produksjon gjorde susen for meg. Helheim anno 2006 anbefales på det sterkeste!
8/10