What Nerve
Forgive And Forget
Psychosis
Endure

Quiritatio

Quiritatio "Forgive and forget"

Omtale - 23.06.2006 - Skrevet av: Robert Quiritatio er et nordnorsk band i grenseland mellom hardcore, metal, rock og doom. Doomy postrock / hardcore, eller hva du enn vil kalle det. Det finnes sikkert nok de som kan komme med mer legitime refferanser hva enkelte av hardcore-partiene angår, men på de rolige partiene låter det til tider ganske Neurosis / Isis av. Dette er absolutt ikke dårlige refferanser å starte med. Det var også på tide at Norge fikk et band som bevegde seg i dette området. Foreløpig på det dog sies at musikken ikke er mest sentrert mot det dooma, selv om bandet ikke er redd for å skru ned tempoet en god del. De går heller aldri særlig høyt i tempo, og sånn sett kan betegnelsen funke.

Nå skal det sies at jeg liker denne plata jævlig godt. Bandet vet å variere musikken, og spiller tydelig på de skarpe kontrastene mellom det rolige og det harde. Musikken er variert og overgangene fra parti er til tider som et slag i trynet. Det funker jævlig godt sånn som de gjør det her. Plata har fått en solid konttinuitet, ikke bare fra låt til låt, men igjennom hele plata. Gjenntagelser og en sterk variasjon i vokalen bidrar til at det aldri blir kjedelig, samtidig som gjentagende temaer og melodier i rolig kontra harde partier gjør at de får en varende feel over det.

Det er utrolig fett hvordan de til tider greier å male fram en sånn framragende feeling som bare Cult of Luna greier å hente fram her i heimen. ”What Nerve” f.eks er den typen musikk overnevnte svensker sysler mye med, der bandet glir fra lekende lette og laidback, flytende temaer, og nesten ubemerket over i de hardeste og mest knallharde lydlandskaper. Bandet viser en naturlig begavelse for å skape lange låter som holder seg interessante og er variert over temaet.

Jeg etterlyser litt mer tyngde i de harde partiene, produksjonmessig, men til gjengjeld er de rolige og mer laidback partiene nærmere upåklagelig produsert. Dette var veldig gode greier! Gjør deg selv en stor tjeneste: klikk deg inn på www.quiritatio.net og kjøp deg denne tildels selvfinansierte saken.
8/10