5. The Rite Of Our Cross
6. That Darkness Shall Be Eternal
7. Delirium
8. To The Mountains

Satyricon

Satyricon "Now, Diabolical"

Omtale - 08.05.2006 - Skrevet av: Robert Det som er artig med Satyricon som et metalband, er at de har midlene til å gjøre akkurat hva de vil. Det eneste de må passe på er at musikken ikke er så far out at ingen kjøper plata, da mister de nemlig dette priveligiet. Dette vil altså si at Styricon pr dags dato er et av de bandene i norge som kan presentere seg, albumet på best mulig vis, dog på premisset at de ikke kan miste den musikalske integriteten. Det gjør de heller ikke. Plata er presentert i ypperlig innpakning, produksjonen er lekker og treffende, bandet er så teknisk habile at de får til å spille stort sett det meste. Spesielt blir man slått i bakken av trommespillinga til Frost, som denne gang er forenklet litt, dog variert og detaljert nok til at man hører det ikke er en middles trommis som sitter bak trommesettet.

Til tross for nettmøter og store presseoppslag, alle fordommer til side – man vet hva man får når det kommer et nytt Satyricon-album. Som nevnt innledningsvis VET man at bandet ikke kan bevege seg alt for langt fra formelen. Satyricon er rett og slett en arena for to glimrende musikere å presentere groovy og velarrangert black metal.

Bandet har mye solid riffing, og i form av direkte harde partier, er Satyricon veldig flink til å presentere disse i rett kontekst. Det kan rett og slett ikke stikkes under en stol at dette er et veldig solid album. Bandet greier å kjøre fint på balansegangen mellom de harde og groovy låtene. Overraskende nok, i alle fall for min del, som er fan av låter som ”Fuel for hatred” og ”Mother North”, er det de hardeste låtene som fenger mest her. ”The Rite of Our Cross”, ”The Darkness Shall Be Eternal”, og selvsagt er det vanskelig for en doomfan å ikke like den mektige ”To The Mountains”.

Satyricon har her gjort et absolutt solid album, som sannsynligvis kommer til å falle godt i smak hos de som likte forrige plate.
7/10