- Punished
- Ageless Void
- Christbait
- What I Crave

Aeternus

Aeternus "HexAeon"

Omtale - 30.03.2006 - Skrevet av: haavard Dette er et album som har vært etterlengtet, da Aeternus for min del har vært et av de fremste norske band siden "Shadows of Old" albumetkom ut i 1999. Det vil jo si at jeg ikke hang med så veldig på de første par platene, som jeg synes egentlig var litt halvuggent og uferdig BlackMetal, men så snart bandet peiset av gårde med litt feit Death Metal så smakte ting mye bedre. Jeg tror også det passet bandet bedre, forher har de hatt litt sin egen greie på gang innen norsk ekstrem metal, og etter å ha fulgt opp "Shadows of Old" med to sterke etterfølgere i "Ascensionof Terror" (2001) og "A Darker Monument" (2003) så har det vært ei stund å vente på at de skulle få ut sitt sjette album.Men med nytt selskap under beltet i det lokale Karisma/Dark Essence så har nok litt av entusiasmen i bandet kommet tilbake, og "HexAeon" er ei platesom viser at bandet fortsetter i god stil, men med litt nye takter å spore samtidig. Kanskje det ikke er perfekt alt som gjøres her, men med en litt seigereDeath Metal, og med en god del spennende tempovariasjoner og utprøvninger underveis så har de fått "HexAeon" til å bli noe som kjennes litt nytt forbandet også. De beholder sitt sound, men prøver å ta seg et hakk videre, og i så måte så er nok "HexAeon" ei riktig plate for bandet akkurat nå. De radbrekkende kjappe partiene er fortsatt med, men med et forbehold om at de alltid avløses av drivende tunge riff, og også med endel veldig velplassertesoloer. Vokalen varierer også mere, og samstemt så er låter som "The Darkest of Minds" (som for øvrig åpner plata), "The 9th Revolution" og "In the 3rd DwellsOblivion" det aller beste de disker opp med denne gangen.

Selv om plata ikke befester noen toppscore her så er det et veldig bra album, og det er nok for bandet mere riktig å gjøre "HexAeon" for å ikke stagneremusikalsk, noe som gir høyere forventninger til når de kanskje har nådd enda et steg videre på bandets videre progresjon til neste gang. Til da er det bare ånyte det de byr på også denne gangen.
7/10