The evil In Your Heart
Once We Were Here
Pandores Box
The Adventures of Arcan

Illusion Suite

Illusion Suite "The Adventures of Arcan" (EP)

Omtale - 03.02.2006 - Skrevet av: Robert De som har sett TV-serien Tufte vet at Øyvind ”Lionheart” Larsen, til tross for å vise enorm framgang i løpet av serien, langt ifra har noe gudebenådet talent i fotball. Men der det skorter på ferdigheter på fotballbanen, tar han det godt igjen på gitaren og produksjonssiden. Illusion Suite er bandet til det übertrivelige mannen som ga norges powermetal-horde et smørblidt fjes. De spiller en slags lykkelig powermetal, blottet for noen av de musikalske superklisjeene, og tilsatt endel progressive og tekniske finesser. Med å vri det i den retningen gjør bandet seg selv mer interessant for min del, for hadde de kjørt på streit powermetal hele veien hadde jeg mistet interessen halvveis. Men sånn som de gjør det nå: krydrer det med spenstige greier på rytmeseksjonen akkopagnert av til tider frekt arbeid på gitaren blir det straks mer levelig. Musikken blir tidvis dyppet i en smørtjukk synth, som faktisk løfter musikken, og fungerer veldig godt.

Bandet har lagt mye arbeid denne selvfinansierte EP-en, med masse gjestemusikere, blant annet endel kvinnevokal av den eminente Anette Gulbrandsen – tidligere Aphelion. Kvinnevokalen og mannskoret, som stort sett er utført av Circus Maximus gjør musikken bare godt. Mye av kvaliteten ligger litt at bandet holder endel av disse ekstra tilskuddene til brystet og slipper de løs bare her og der, ikke hele tiden. Det tror jeg er veldig viktig – det kan selvfølgelig være lett å falle for fristelsen å kjøre full pakke, men noen sekunder med stillhet kan gjøre like mye som to hundre koringer, fullt orkester og vill saxofonsolo.

Det jeg falt mest for her er kanskje den femten minutter lange tittellåta. Et glitrende lite verk med et episk preg over seg. De får vist fram endel av det tekniske her også. Det bandet bør jobbe litt med er kanskje litt av vokalen og noen elementer produksjonsmessig, som faller litt utenom og gir det litt ”demopreg”. I det store og hele ble jeg positivt overrasket av denne saken, med en full-lengder kan nok Illusion Suite gi god konkurranse til mer etablerte progressive og heavy metal-grupper fra Norge.

Stå på!
--/10