10. Flight Of The An.Unna.Ki
11. Heal My Karma
12. When I Whisper
13. Poseidon Says

Minds Eye

Minds Eye "Walking On H2O"

Omtale - 31.01.2006 - Skrevet av: JanRoger Det har tatt nesten 4 år for Mind’s Eye å komme med en etterfølger til det kritikerroste albumet “A Work Of Art”, ei skive som først ble gitt av Rising Sun Records i 2002 og deretter re-utgitt av Lion Music i 2005. Bandet er svensk og spiller en meget pen og velspilt type prog som kanskje har en fot plantet i hard rock, men det er rent og har en veldig moden tone. Hele gjengen kan sies å være musikere av ypperste sort og har peilng på hvordan de skal bruke sine respektive instrumenter.

Vokalist Andreas Novak har jeg veldig sansen for, han har en meget solid og pen stemme som fungerer utmerket for den musikken Mind’s Eye serverer. Og når man hører på musikken til Mind’s Eye kan det først høres ut som at det er relativt rett frem og lite utfordrende, men jo mer man hører på det jo mer er det som utfolder seg og man sitter ganske kjapt igjen med inntrykket av at dette er intrikate saker.

Siden forrige skive har de mistet sin gitar virtouso Fredrik Grünberger og det kan nok kanskje høres at de nå har en litt annen sound akkurat der, men Johan Nieman (som også spiller bass på en meget utmerket måte) takler 6-strenger’en på en fin måte og får mer en godkjent. Ellers synes jeg også at Daniel Flores bør nevnes, en meget habil trommis som også spiller keyboard på skiva og trakterer begge instrumenter meget bra.

Når det kommer til sammenligningsgrunnlag for Mind’s Eye så er det jammen ikke enkelt, men bandet selv har nevnt både E.L.O og Queen. Ellers kan man med sikkerhet nevne at Rush kan ha gjort et lite inntrykk på disse 3, de er ikke alene om det i alle fall.

”Walking On H2O” er et meget sterkt album innen symfonisk prog rock/hard rock, ikke fullt så bra som sin forgjenger i mine ører, men uten tvil et meget bra band som fortjener mer blæst rundt seg!
7/10