8. Collapse
9. This harmony
10. See you in hell
11. Outro

Vesen

Vesen "Ugly"

Omtale - 01.11.2005 - Skrevet av: Rita Nok et black/thrash attack! I fjor var det Aura Noir som gjorde det store med sin kritikerroste The Merciless, og i år er det Vesens tur til å prøve seg med en fullengder innen samme sjanger. Ugly er bandets første albumutgivelse og etter en anselig mengde demoer fra denne kanten er det en glede å endelig sitte med plata trygt plassert i hånda. Death metal influensene ser ut til å være luket ut for godt nå, og bra er det for den supreme blandingen av black/thrash sitter så det holder. Vesen har allikevel gjort en litt egen vri i forhold til sine sjangerfrender, i og med at variasjonsspennet er så stort. En mengde gjesteartister som blant annet Ausslavia (Disiplin), Anette Gulbrandsen ( Dimension F3H, Vidsyn) og Stian Kråbøl (Minas Tirith) har fått slippe til og setter hvert sitt preg på noen av låtene.

På ett av skivas beste spor Taste my disease er det den gode gamle old school thrashen som får tildelt mest oppmerksomhet, mens sporet This Harmony er en nedtonet og nydelig episk sak hvor utmerket renvokal og melodiske gitarer råder. Vesen strekker seg med andre ord i langt flere retninger enn tidligere.

Jevnt over er Ugly en svært sterk utgivelse, og selv om ikke alle låtene holder den samme standarden, er dette en plate som fortjener å bli lyttet til. Gapet mellom stilartene blir til tider litt vel bredt for meg i begynnelsen, men jeg har etter hvert slått meg til ro med at det hele var en ren tilvenningssak. Vesen har utvilsomt modnet på veien mot dette albumet, og makter bandet å sope vekk smårasket til neste gang har black/thrash tilhengerne mye å se frem til.
7.5/10