The Asphyxiation
Sentinels of Severed Flesh
Elegy to the Brethren of the Weeping Corpses
A Song of Plague

Sjodogg

Sjodogg "demo 2005"

Omtale - 24.10.2005 - Skrevet av: Robert Jøye meg! Sjodogg har rett og slett hamret sammen en fabelaktig god demo. Bandet som jeg tidligere har skrevet om har jobbet knallhardt med disse låtene, og det har betalt seg. Dette er rett og slett genialt. Det er vanskelig å moderer på lovordene når noe såpass solid ankommer anlegget. I en verden der bedriten musikk og dørgende kjedelig metal teller femti på dusinet er Sjodogg et friskt pust. De går sine egne veier, vel og merke, uten å bli sære, men heller særegne. Bandet seiler gjennom bekkmørke lydlandskaper og evner å skape en dunkel og mørkkledd atmosfære uten å ty til klisjepregede virkemidler. Demoen synes ikke å være et eneste sekund overflødig, musikken er rett og slett så grom og gjennomarbeidet at jeg bare sikler etter mer når den er ferdig. Den eneste løsningen er å spille den om og om igjen, noe jeg synes å ha gjort et utall ganger de siste ukene.

Bandet vet å hente inn spesielle elementer som uten å virke malplasserte eller irriterende skaper en egen atmosfære. For det første, vokalen: Glimrende utført vokal med mye velvalgt variasjon, dog uten å overdrive. Spesielt vokalbruken ala tidlig Anathema er uhyre velvalgt, jeg ser gjerne mer av det. Det er mange vokalister som har litt å lære av denne karen. Her snakker vi ektefølthet, talent og innlevelse. Rytmeseksjonen generelt er fabelaktig tøff, stødig og blodig tung. Den er veldig godt spilt og ikke overdreven teknisk, noe som bevarer ekteheten ved soundet. Akkustisk gitar – stemningskapende, ikke overdrevent mye brukt, men et herlig lite brekk i musikken. Jeg elsker akkustiske gitarer! Mange dunkle melodier og riff særpreger låtene og gjør Sjodogg hva de beviser at er – et av norges beste band.

På dette stadiet kan jeg bare glede meg til mer. Demoen trengte noen runder, men dette sitter som bare juling. Knallbra levert, superb produksjon av tidligere Dimmu Burger, Stian Årstad, saftige låter. Rett og slett utrolig bra! Husk også å lese intervjuet et annet sted på sida.
--/10