Over Bjørgvin Graater Himmerik Part IV
Over Bjørgvin Graater Himmerik Part V
Over Bjørgvin Graater Himmerik Part VI
Over Bjørgvin Graater Himmerik Part VII

Taake

Taake "...Bjoergvin..."

Omtale - 14.09.2005 - Skrevet av: Sigbjørn Det er blitt sagt at "True norwegian black metal" er død. Hoest er av en annen oppfatning og motbeviser dette så til de grader veddette andre kapittelet av trilogien sin! Skiva er en rennessanse innen norsk black metal som er laget etter 2000. Hvilke forventninger skal en da ha til en plate som skal klare å følge opp den kritikerroste Nattestid...? Store spør du meg! Forventningene blir kjapt og brutalt slått i jorda i det plata sparker i gang i et heseblesende tempo.Hoest henter frem det beste i norsk black metal og sprøyter det inn i deg, det øyeblikket du skrur på cd-spilleren.Hoest har på denne plata fått med seg en del karer til å hjelpe seg instrumentalt. Hoest sammen med C.Corax, Keridwen, og tidligereTrelldom/Gaahlskagg/Sigfader-trommis Mutt fyller lydbildet helt ut og de har samtidig såpass bra lyd og produksjon at man får med seg alleelementene Taake legger frem i denne plata.

Taake fyrer løs med låt på låt i god Taake stil. Det hissige tempoet og melodiske linjene følger albumet helt til siste låt, der manfår litt pusterom. Man kan trekke sterke bånd til den musikken som ble laget på slutten av 80-, begynnelsen av 90-tallet, men likevel vildet aldri herske noen tvil om at dette er et verk av Taake. ...Bjoergvin... fortsetter der Nattestid... tok slutt, og bare bygger det oppmer og mer.

For å gå litt mer inn på plata, så er den oppdelt i part I-VII, som alle platene i trilogien er. Sangene i seg selv har ingen tittel uttenomdet, men sangene går under navnet "Over Bjoergvin Graater Himmelrik", mens selve plata bare heter "...Bjoergvin..." Dette er noe mangemisoppfatter, og dette gjelder alle platene i trilogien.Tekstene er skrevet på norsk og er for den normale nordmann ganske kryptisk. Stemningen i låtene og i plata som helhet er gjennomtrengendeog med Hoest sin kraftige, gjennomtrengende vokal, i fin harmoni med melodiene i gitaren, beveger Taake seg inn på de iskalde ødemarker somImmortal skapte i sin tid.

Plata kan like gjerne høres på ei strand i Spania, som i en snølagt fjellside i Norge.

Etter en fullstendig gjennomhøring er sjela di renset. Intet mindre, intet mer.
10/10