5. De kalde marker av slag fortapt
6. Drømmedans
7. Gravlagt i Eljudne
8. Gjennom mørke og tåke

Helheim

Helheim "Nidr ok nordr liggr helvegr"

Omtale - 28.01.2005 - Skrevet av: Morten Vel ti år etter at bergenske Helheim platedebuterte med ”Jormundgand” gjør bandet tilgjengelig et par av sine eldre utgivelser tilgjengelig på ny via det tyske plateselskapet Perverted Taste. Blant disse finner vi bandets andre demo ”Nidr ok nordr liggr helvegr” fra 1994. Det bør nok nevnes at som demo skiller den seg fra en del andre ved å både ha særdeles lang spilletid og en produksjon som er meget god, kanskje med unntak av at det blir litt masete på de hurtigste partiene. Demoen kan sånn sett nesten regnes som en fullverdig plateutgivelse slik den fremstår i dagens innpakning. Kvalitetsmessig er innholdet også meget godt og man hører et band som var villig til å eksperimentere fremfor å kjøre en trygg oppskrift. Helheim ble i starten ofte sammenlignet med Enslaved og selv om det er enkelte likhetstrekk med nevnte band viser denne utgivelsen at Helheim allerede på demostadiet hadde en tydelig utviklet egenart i sitt musikalske uttrykk. Noe som demonstreres med bruk av folketoner og arrangementer med blåsere og fager kvinnfolkvokal. Litt preget av tidsånden er imidlertid bandet, og det er lett å høre at Burzum nok hadde en viss betydning, da særlig på vokalbruken og i en del gitarriff (for eksempel ”Under the Norse sky). Alt er selvsagt ikke like vellykket noe som illustreres med at renvokalen på ”Jotnevandring” mest høres ut som et troll på fleinsopptur. I tillegg kommer enkelte tekniske begrensninger frem i forhold til musikalske ferdigheter.

Til forskjell fra debuten ”Jormundgand” oppleves ”Nidr ok nordr liggr helvegr” som mer variert og de kjappe partiene brytes oftere opp av roligere og mer melodiøse innslag som fungerer som viktige pusterom. Personlig holder jeg faktisk denne utgivelsen et lite hakk foran debuten nettopp på grunn av variasjonen. ”Nidr ok nordr liggr helvegr” gis ut både som cd og som farget vinyl og kan bestilles fra www.helheim.com eller www.coverart.no . Siden opplaget er begrenset, lønner det seg nok å være tidlig ute. Utgivelsen vil uten tvil appellere til de som savner den gode, gamle brutale vikingmetallen.
7/10