One Evil comes - A Million Follows
Dying Race Apocalypse
Under a Total Blackened Sky
The Ancient Plague

Kreator

Kreator "Enemies of God"

Omtale - 27.12.2004 - Skrevet av: De siste årene har vært gode for thrash-metal som sjanger. Gamle helter har sett seg tilbake og gjort sitt beste for å skape ny magi. Testament, Exodus, Nuclear Assault, Death Angel, Slayer, Metallica med mange flere har gjort forsøk på å overvinne en gammel thrash-fan. Testament og Metallicas forsøk representerer hver sin ende i skalaen så langt. Åpningssporet på Kretators nye skive ” Enemies of God” ved samme navn, er en forrykende åpning, og en fet låt. Jeg ble faktisk satt litt ut, og smilet kom på munnen. Det viser seg dessverre å være skivas beste spor. Etter to gode låter i ” Impossible Brutality” (er Ventor virkelig så god på trommer, hm?) og ” Suicide Terrorist” glir skiva inn i en litt monoton periode som varer skiva ut. Låter som ” Dystopia” og ” When Death Takes it’s Dominic” rocker som bare fanden, men personlig synes jeg det blir litt for mye ull og lite kjøtt til å nå helt i mål.

Kreators nye forsøk viser at Mille & Co ikke har sett tilbake på sin egen fordums storhetstid, men heller tatt utgangspunkt i band som Testament, Exodus og Slayer. Første del av skiva låter fryktelig amerikansk, men etter hvert kommer det inn gitararbeid som får meg til å tenke på The Haunted og At The Gates. Og det er nettopp når det melodiøse står i fokus at Kreators svakeste kort åpenbarer seg; nemlig vokalen. Milles monotone hyling blir malplassert til tider, og med en bedre vokalist kunne mye av låtmaterialet vært reddet. Slik det er nå tar jeg meg i å kjede meg litt etter hvert, og skiva kunne med hell vært 15 minutt kortere.

Ikke misforstå, dette er helt klart den beste skiva de har gjort siden ” Extreme Aggression”, og jeg ser ikke bort ifra at enkelte vil slå dobbel baklengs salto når de hører skiva. De mangler bare det lille ekstra for å hamle opp med de aller beste. Gledelig er det likevel å se gamle helter finne formen igjen. Om de ikke tar gull, så er det koselig at de er med i spillet igjen.
6.5/10