7 - The Line
8 - Til Ungdommen
9 - Reflections of Broken Glass
10 - The Dark

The Soundbyte

The Soundbyte "Rivers of Broken Glass"

Omtale - 27.12.2004 - Skrevet av: haavard Mot slutten av 2004 så har det ikke vært all verden med nye skiver som har blitt sluppet,men når folk var på vei til å ta juleferie så dukket denne opp, Soundbyte, som er ettsoloprosjekt fra Trond Engum, bedre kjent fra sine mange år i The 3rd and the Mortal. Personlig visste jeg ikke om dette prosjektet heller, selv om selve ideene bak prosjektet startet i 1998. Du verden hvor overraskende det var når det først endte opp i spilleren dog, i hvert fall etter ett pargjennomhøringer begynte det virkelig å gå opp for meg at dette er noe av det mere eksotiske vi har fått servert sammen med heimkoken her oppe i år.[/b]

Og uten � v�re for lokalpatriot i det musikere her oppe i Tr�ndelag driver med, Soundbyte fortsetteri den linja av band som skiller seg stilmessig ut fra det meste annet. "Cold Cutting Music" hardet f�tt i fra selskapet, som for �vrig er ett underselskap av Aural Music (ex-Code666), og merkelappenkan kanskje forklare litt av soundet, men langt ifra alt. Selv har jeg ogs� store vanskeligheter med� plassere det, men der hvor Engum's The 3rd and the Mortal har virret rundt p� de siste par platenemed, koblet i en kald miks av det som Manes holder p� med p� sine roligere deler. Kanskje kan detbegynne � n�rme seg noe da, det er i hvert fall ett musikalsk oppsett som spenner fra rytmebasertestemninger til en laid-back atmosf�re p� sitt roligste. Alt plassert i ett innovativt lydbilde som kanskjekan virke f�lelsesl�st og kaldt, men som etter hvert faktisk heller mot det stikk motsatte n�r man begynner� henge med p� stemningene som dukker opp.

Trond Engum st�r bak det aller meste her, ett par gjesteopptredner spiller inn, men bortsett fra Engum erdet aller viktigste Berit Steinsland's gjestevokal som har en fremtredende rolle p� de fem l�tene hun syngerp�. Det er med p� � underbygge stemningene i det hele, og kanskje spesielt hever en noe spesiell coverl�ti Nordahl Grieg's "Til Ungdommen" seg over det andre med hun p� vokal.
Det skal ogs� trekkes frem den store l�ta p� plata "The Line" som selv om den kanskje er den mere straightel�ta p� plata, ogs� er den som tar tak i plata p� ett vitalt tidspunkt og hever den opp til det neste niv�et.

Soundbyte st�r nok bak noe av det bedre Norske i �r, spesielt skal man snakke om de som har det i seg� lage litt mere fremtredende annerledes musikk og som ogs� f�r det til � fungere.
Selv om dette langt ifra er noen kommersiell plate s� b�r de som ikke er snever p� musikksmaken ta enlytt eller fem p� denne, det fortjener den.
8/10