21:27

Through The Cataracts of The Dead
Of Jaundice And Malaise
The Maledict ion of Erebus

Sjodogg

Sjodogg "Demo anno 2004" (Demo)

Omtale - 25.11.2004 - Skrevet av: Robert Verken cover eller navn er særlig innbydende her, og jeg må ærlig innrømme at denne plata ble skubbet nederst i bunken av demoer som måtte under kniven, der lå den et par dager før den fikk seg et velfortjent snurr i cd-spilleren... ”Man skal ikke skue hunden på hårene” er det noe som heter, og det passer i grunnen veldig godt til Sjodogg. Bandnavnet kommer av en flåttinnfeksjon som ofte forekommer hos sau. Jeg må si det navnet krevde sine runder i tenkeboksen før jeg greide å finne ut hva det var for noe rart. Takk til høyere makter for google.com For det er jammen ikke småtterier vi sitter igjen med etter at medlemmer fra blant annet Enthral og Crest of Darkness har forent krefter og vært innom Mixmaster Studio til Stian Aarstad. Selv beskriver de det som minimalistisk, mørkt, fengende og samtidig spennende. Det er vanskelig å si noe på akkurat det. Uten å være glupsk, glefser de over de fleste appelerende aspekter av den velkjente nordiske ekstreme metallen og blander det med en doom-atmosfære som ville gjort My Dying Bride stolt. Resultatet har blitt en ganske unik ekstremmetal-demo med bekksvart og dyp melankolsk atmosfære.

Demoen åpner med låta ”Through The Cataracts of The Dead”, en utrolig tøff tittel og ei utrolig tøff låt - ganske enkelt. Vokalpartiet på starten minner meg veldig om tidlig Anathema, og når det avløses av et parti med skikkelig brutal growling er gåshuden på plass. At det er avsett såpass med plass til den mørke og doomy atmosfæren fryder meg stort. Mye av riffinga kunne gått rett hjem i enkelte både black og death metal-band, ofte har de også den iskalde atmosfæren man finner i gode black metal-låter. Den småmonotone, hyptnotiske og minimalistiske følelsen er tilstede igjennom hele låta. Misforstå meg rett dog, taktmessig går det ofte i store kontraster, fra de kvasseste blastbeats ned til funeral doom-tempo.

Bandet setter terskelen høyt på alle nivå, og følger alltid opp. ”Of Jaundice And Malaise” er minst like god som førstelåta, det samme kan også sies om ”The Maledict ion of Erebus”. Musikalsk holder de seg innenfor de samme rammene, de har funnet sin egen greie, og de gjør det utrolig bra.

Dette er hvordan jeg vil ha ekstremmetalen min; tonnevis av atmosfære, melankoli, melodi, knallsterk produksjon, syk vokal og herlige riff. Det eneste som er galt her er egentlig at den slutter etter bare tre låter. Jeg gleder meg til å høre mer ifra Sjodogg. For å ta kontakt med bandet, sender du en epost til espenella(at)hotmail.com
--/10