A Leveling Spirit [5:36]
The Miseries Never Cease [7:00]
Dim Prospects [3:32]
Empires Fall [6:05]

The Living Fields

The Living Fields "The Miseries Never Cease" (Demo)

Omtale - 04.11.2004 - Skrevet av: Robert Med doom som hovedingrediens gjør The Living Fields en herlig blanding av dommedagstakter, vikingmetal og thrash. En atmosfære som kan beskrives som en blanding av Falkenbach, Bathory, Officium Triste og Draconian. Solid lyd og en vellykket og smakfull blanding av elementer gjør dette til et de beste demoene jeg har hørt i det siste. Episk og melodisk doom metal kan fort bli utrolig bra, men det kan også bli en real synthsuppe med alt for mye goth i seg. Heldigvis har The Living Fields ungått de verste fellene her. Violinen kommer som regel bare til sin rett når de kjøres ned i tregt doomtempo, og de lar gjerne metallen være metal med ganske hvasse riff og saftige harmonier. Vokalen er kanskje noe av det mest spesielle på plata, veldig uortodoks til doom å være. Hylende growling på lik linje – med ja, jeg holdt på å si Dani Filth, men denne karen overdriver det ikke til samme grad, og har heller ikke samme nitrogennivået. Dessuten leverer han en mer en godkjent dypgrowling og en renvokal av type sen Bathory.

”The Miseries Never Cease”-demoen leverer de fire later, hvor tre av dem er ganske lange og episke låter. I den forstand at de har mikset i hop flere teama på låtene, men med en såpass solid beslektning at det ikke blir en identitetsløs suppe. Nei, de har faktisk et ganske særegent sound, der de låter som en slags mellomting av Primordial, My Dying Bride, Draconian og Morgion. Den ene låta som stikker seg ut er bygd opp rundt et komp og en ganske lang sample. Den skiller seg kanskje litt vel ut ifra det vikingaktige temaet som er gjennomgående her, men det er tilgitt. En full-lengder er på vei, men jeg tror ikke de har noen platekontrakt, så det burde være fritt fram for plateselskaper å fange opp denne godbiten nå. På hjemmesida deres, www.thelivingfields.com, kan du laste ned hele demoen gratis.
--/10