07. Mysterium Coniunctionis (Hermanubis)
08. XUL
09. Slaves Shall Serve
10. The Reign Ov Shemsu-Hor

Behemoth

Behemoth "Demigod"

Omtale - 16.10.2004 - Skrevet av: Robert Behemoth er i mine ører et av de aller beste death metal-bandene vi har her i verden. Etter at de la om fra black metal mot mer dødsmetall-orienterte greier på Satanica har det bare gått slag i slag, og for min egen del toppet de det hele for et par år siden med Zos Kia Cultus. Allmenheten mener vel at Satanica er deres beste plate, og det vil alltid være diskusjon om akkurat det. Satanica er ei ekstremt bra plate det også, men på Zos Kia Cultus synes jeg de perfeksjonerte stilen med variasjon, lyd, brutalitet, riffing og struktur. Den polske dødsmetall-scenen har etter hvert blitt ganske kjent, og de som er ansett som de ”tre store” der borte blir vel gjerne Decapitated, veteranene Vader og nettopp Behemoth. Det er ikke særlig vanskelig å gjette hvem som står sterkest i kurs her. Måten de blander dødsmetall ala Morbid Angel med syke låtstrukturer, stram og agressiv teknikk og unik vokal er nærmest grensesprengende. Zos Kia Cultus er et mesterverk, det ganske lang tid å sette seg inn i alle låtene for å sette pris på alle de finurlige detaljene de har innlemmet både her og der, men det ble verdt det. Det er med den største lengsel jeg har gått og ventet på oppfølgeren, nemelig Demigod. Etter første runde med plata ble jeg litt satt tilbake, det var i grunnen veldig lite der som festet seg eller satt som det skulle, et overraskende anonymt førsteinntrykk. Behemoth har som regel en eller to av de ytterst fengende låtene som sitter med en gang; ”Antichristian Phenomenon” fra Thelema .6, ”Decade of Therion(?)” og selvfølgelig ”As Above So Below” fra Zos Kia Cultus. Førsteinntrykket var at akkurat den låta manglet, eller eventuelt satt lenger inne enn hva de nevnte gjorde. Åpenbart har virkelig ikke Behemoth tenkt å gjøre det enkelt for lytteren denne gangen, jeg snurret den nesten oppi et to-siffret antall ganger før den begynte å gi meg noe. Mye frustrasjon og høylytt banning til tross, Behemoth har laget ei ny knallplate! Lyden fra Zos Kia Cultus er bevart ganske bra, teknisk, massiv og brutal, selve bandet har kanskje blitt mer brutalt, låtene er er full av temposkifter, herlige riff, og rariteter som skjer. Bandet har virkelig gjort denne plata lag på lag, vokalen bærer også en viss preg av det denne gang synes jeg. Massivt som vanlig, men litt av den åpenbare variasjonen i vokalen mellom låtene uteblir. Det var vel dog også veldig utenkt greie på Zos Kia Cultus, og kanskje det var like greit å peise på så agressivt som mulig. Nergal er en dritflink vokalist, og det høres etter hvert som du greier å sortere ut de ulike lagene, variasjonen er faktisk også på plass i Demigod, bare ikke like opplagt som i Zos Kia Cultus. Litt flere akutiske elementer er også å finne mellom slagene, det synes jeg passer veldig bra med det konseptuelle i Behemoth.

Førstelåta ”Sculpting The Throne Ov Seth”, er en ryggradsbrekker av klasse. Kanskje en av platas mest fengende låter, med noen virkelige millitante og massive partier. Det hele låter faktisk litt majestetisk til tider, et utmerket valg av åpningslåt, en av mine favoritter fra plata. De følger på godt med tittelsporet, og holder ting litt lavere i tempo på videolåta ”Conquer All”, sammen med the grisefete ”The Nephilim Rising” utgjør de nok den ”fengende” delen av plata synes jeg, det hele starter ekstremt bra, men når oppmerksomheten tapes litt utover, er det bare å spandere mer tid på den. Det gjorde jeg også, og det betalte seg virkelig. ”Before Aeons Came” (årets tøffeste låttittel?), ”Xul” og ”Slaves Shall Serve” holder plata på et ekstremt høyt nivå.

Jeg hadde kanskje forventet at Behemoth skulle gå hen å bli litt mer fengende, men jaggu høres det ikke ut som om de har valgt å bli mer intense, agressive og brutale. Det gjorde plata litt vanskelig i starten, men den satt seg godt etter hvert. Jeg savner litt av den åpenbare variasjon i tempo og låtstruktur fra Zos Kia Cultus, men skitt au, dette låter faktisk drittbra og, dessuten tror jeg nok den kommer til å vokse enda mer. Uansett så stiller dette i en klasse for seg selv, høyt over mye av den middelmådige death metalen som slippes i dag. Behemoth har levert varene igjen. La oss håpe de holder seg godt til neste gang også, kjøp Demigod!
8.5/10