11. Filthy Little Secret
12. Swansong For A Raven
13. Mother of Abominations
14. Nymphetamine Fix

Cradle of Filth

Cradle of Filth "Nymphetamine"

Omtale - 09.10.2004 - Skrevet av: haavard Etter å ha vært offisiell Cradle of Filth hater siden "Dusk and Her Embrace" så var det også litt godt påden forrige "Damnation and a Day" å si noen positive ting om bandet. Og det føles enda bedre åsi at på "Nymphetamine" så har plutselig bandet funnet tilbake til sitt gamle jeg igjen, og har gjortei veldig bra skive.For hvem kunne ha trodd at disse karene skulle ta frem kruttet igjen etter sin strålende begynnelse avkarrieren med "Principle of Evil Made Flesh", for deretter å falle helt i koma med intetsigende album pårekke og rad der musikken druknet i hjerteskjærende vokal som aldri ville ta slutt, og som egentlig ikkehadde noen musikalsk fornuft. På "Nymphetamine" så har de i enda større grad enn forgjengeren "Damnation and a Day" tatt frem denmere episke stemningen og mye mere riff-baserte Black Metalen. Veldig mye drivende gitarer som tar musikkentil nye høyder, samtidig som at de varierer mye mere. Synthen er mindre fremtredende, og vokalen mindretilstedeværende, noe som også gjør plata behagelig å høre på når Dani Filth holder vokalen under kontrollfaktisk nesten plata til ende.

Nå starter de ut med ei ganske svak låt i "Gilded Cunt" som har blitt behørig omtalt i USA for sin kontroversielletittel, men rett etterpå så begynner de virkelige gode låtene å skille seg ut, "Nemesis" er ei 7 minutters låt somkan minne litt om "Her Ghost in the Fog" (Midian) både i tempo og utførelse, og er vel også platas klarehøydepunkt. Deretter "Gabrielle" som viser bandet som kapable til å senke tempoet og lage ei mere nestenballadelignende låt (!), og også første singel/video ut ifra plata "Nymphetamine Overdose" (evt. "NymphetamineFix" som er kortversjonen av låta...) er ett klart veldig sterkt kutt hvor også vår egen Liv-Kristine gjør engjesteopptreden på vokalsporet.

Noe kritikk kan jeg vel alltids komme med så surmaget som jeg er, det er at 75 minutter Cradle of Filth er i overkant,hadde denne plata vært kuttet ned til 50 så har vel jeg fått mitt der, og kanskje har plata helhetlig blitt bedre også,men når sant skal sies så er "Nymphetamine" Cradle of Filth's beste plate siden debuten, og det imponerer.
At deres visuelle del ser like anus ut som alltid lar meg heller ikke provosere, for dette er bare ett bra album!
7.5/10