6. Torch of War
7. The Code
8. Lukewarm Race
9. Revelation Of Black Moses

Vader

Vader "Revelations"

Omtale - 22.08.2004 - Skrevet av: Rita Vader blir nærmest regnet som veteraner innen sitt fag med en fartstid på hele 18 år. Bandet ble nemlig formet i 1986 selv om deres første demo ikke ble utgitt før tre år senere. Sammen med storheter som Behemoth og Decapitated har Vader vært med på å merke av Polen på kartet innen death metallen. Vader har faktisk hatt en del å si for Decapitated’s oppsving. Dette fordi vokalist/gitarist Peter (som også er den eneste gjenværende fra originalbesetingen) produserte Decapitated’s første utgivelse, mens Vader’s manager hjalp tenåringsbandet med å signe opp med Erache i 2000. Revelations er en konseptskive der hovedtemaet er selve Apokalypsen, menneskehetens undergang. Temaet gjennomsyrer hele albumet, i alt fra en passende og smakfull coverart til det lyriske innholdet om dommedag. Den gjennomgående stilen er karamellseig og dyster death metal, men tempoet skrus opp fra midtempo til heseblesende raskt på enkelte låter i midtpartiet av skiva. Nergal (Behemoth) innhar noen vokallinjer på den kjappe Whisper. Ellers gjester også Ureck fra Luz Ucculta på et par låter, der han spiller keyboard uten at dette instrumentet er spesielt fremtredende i lydbildet.

Åpningssporet Epitaph er en skikkelig godbit som begynner ganske tregt for så å ta seg opp til å bli en riktig så groovy gromlåt før den mot slutten endrer fart radikalt. Whisper har et herlig driv i sin velpakkede sammensetning av riff og skiftende partier. Son of Fire er en av de feteste låtene på skiva i sitt kjappe og brutale uttrykk. Det siste sporet Revelation of Black Moses må også nevnes. Dette er kanskje den seigeste låta på albumet og utgjør en herlig avslutning på konseptalbumet. Peter’s ekstremvokal gjør seg veldig godt til låtene. Den er lettforståelig fordi han styrer unna den grøtete brølingen som mange growlingvokalister legger seg til. Soloene som Revelations innehar er ganske merkelige. Det høres nærmest ut som om enkelte av dem lider av sykdommer der de vrenger og vrir seg frem i lydbildet. Sære, men interessante og velplasserte.

Utenom mcden Blood som kom i fjor, er Revelations bandets nyeste utgivelse til dags dato, men en splitter ny skive ventes senere i år. Jeg gleder meg.
8/10