17) Sepultura “Troops of Doom“
18) The Dayglo Abortions “Bedtime Story“
19) Agnostic Front “Blind Justice“
20) Hirax “Hate, Fear and Power“

Napalm Death

Napalm Death "Leaders Not Followers 2"

Omtale - 17.08.2004 - Skrevet av: haavard Er man en gammel dinosaur så er man en gammel dinosaur, Napalm Death er bandet som nekter å dø,imponerende hvis man tenker på at bandets spede begynnelse var helt tilbake til 1981 (!)... Og siden dahar da bandet gått steg for steg, fra sine demodager med bråkete grindcore, til sine første noe ustrukturertealbum som "From Enslavement to Obliteration" og "Scum", til dere aller største klassikere i "Harmony Corruption" (1990) og "Utopia Banished"(1992), skiver som virkelig formet sjangeren death metal/grindcore på det tidlige 90-tall. For min egen del så begynteinteressen for bandet å minske med etterfølgeren "Fear, Emptiness, Despair", ei skive som hadde noen gode låter,men som markerte skiftet for bandet med å kanskje gå litt på tomgang. Og etter dette har det da fulgt skiver som har variert kraftigi kvalitet, noe helt okey, mens andre har vært så kjedelige at jeg heller ville ha hørt "Utopia Banished" ei hel uke til ende.Nå har da bandet markert en overgang til noe som kan synes å være ett lite comeback, etter den lange Earache karrieren og ettpar skiver på Dreamcatcher Records, så har bandet funnet veien til Century Media, og når dem har funnet ut av dinosaurer kanskje ertingen å satse på igjen så betyr det kanskje at det bor ting i Napalm Death enda ? Uansett, i påvente av ett nytt studioalbum så får viher da servert "Leaders Not Followers 2", ett album med 20 coverlåter av band som inspirerte bandet fra begynnelsen av. Og her er detmye rart gitt, så mye rart at jeg ikke engang får summet meg etter alt, det er litt for mye av det gode, noe er da bra, og noe er helt på jordet.At bandet covrer for det meste punk og gamle thrash band er jo en spennende blanding, alt innpakket i Napalm Death soundet så høresdet jo kanskje lugubert ut, men selve blandingen er grei, det er mere noen av coverversjonene som ikke når helt opp. Allikevel er låter fra Kreator "Riot of Violence", Master "Master" og Wehrmacht "Fright Night" mine favoritter her, samt den glitrende utgavenav Agnostic Fronts "Blind Justice". Derimot så er disse Anti-Cimex coverene rimelig jævlige, begge to, og "Game of the Arseholes" er akkuratdet tittelen her tilsier. Men i løpet av 20 låter så blir man mere lei av at dette kun dreier seg om coverlåter og ikke nytt Napalm materiale,det er nok ei skive jeg ikke kommer til å plukke frem igjen, for ingen av disse låtene kan nå opp til de orginale versjonene, og heller ikkeNapalm Death er bedre her enn de vanligvis var - eller det vil si, som de var i 1990-1992, i sine briljante glansdager.
Det skal sies at bandet høres friskere ut her enn på ei lita stund da, så kanskje er det mere krutt i gamle gubber, jeg håper å finne utav detom ikke så lenge, når de snekrer sammen ei ny studioplate.
5/10