11 Disbeliever 3:40
12 Man, Myth & Magic 3:49
13 Thirteen 3:37
14 Leviathan 4:30

Venom

Venom "Resurrection"

Omtale - 22.07.2004 - Skrevet av: Robert Venom er på alle måter et svært viktig band, men personlig synes jeg det er greit å se bort i fra historien til bandet når denne omtalen skrives. Mye på grunn av at det er et band jeg ikke er så alt for godt kjent med, og fordi mange setter deres viktighet innen black metal-sjangeren veldig høyt. Derfor velger jeg å se på dette som det det er, et plateslipp fra et sint band. Skal man plassere dette produktet sjangermessig, er det lett å finne en mellomting mellom thrash og heavymetal, vokalen er veldig thrasha, og låtene er velproduserte, kvasse og veldig thrasha i utrykksformen. Førsteinntrykket er at bandet har spilt metal lenge, og de vet hva de driver med. Plata er bygd opp under et beintung fundament, riffinga er kvass og dritfet, samspilt med en trommis som vet å groove blir det skikkelig festdans av ei skive. Bandet klasker til med gromlåt på gromlåt, der de fengende riffene og melodiene står i strek kontrast til de glad-satanistiske budskapene de overleverer.

Bandet holder kvaliteten på et godt nivå gjennom mesteparten av plata, men faller noe utenom med et par låter som høres en tanke tannløse ut, muligens kan det sies at mye av slutten av plata kan virke en litt tanketom. Det holder uansett ikke tilbake for at Venom har laget et par skikkelig gode låter som skurrer inn på min musikalske frekvens. Det fristende å påstå at min forkjærlighet for tidlig Iced Earth henger sammen med at jeg har falt for musikken Venom pisket opp akkurat på årtusenskiftet. Riffinga ligger mange ganger i samme gata, og melodiene høres til tider ganske like ut, spesielt må vel ”All There Is Fear” nevnes som en likhet med Iced Earth. Det betyr ikke at den er dårlig, tvert i mot, ei skikkelig gromlåt som kunne glidd rett inn på ”Horrowshow”!

Ellers danser jeg også gjerne rundt til ”Resurrection”, ”Vengance”, ”War Against Christ”, ”Pandemonium” og ”Man Myth & Magic”. Den sylstramme riffinga bygd over midtempo og ultragroovy tromming er så tøff at jeg nesten får spontanbart, oppskrifta er for mitt vedkommende perfekt om man er i humør for litt groovy og feit metal, men dessverre så er det endel fillers her som trekker ned helhetsinntrykket.
7/10