Season of Mist (2004)

Mayhem

Mayhem "Chimera"

Omtale - 21.04.2004 - Skrevet av: gnombob Nå har Chimera vært ute i butikkhyllene en stund allerede, og siden vi ikke fikk promo, så får en vel bare kjøre en liten omtale på skiva, som ble kjøpt, uhørt av undertegnede. De aller, aller fleste som følger med i den norske metallverden vet godt hvem Mayhem er, og hva de har gjort, så det gidder jeg ikke skrive det fnugg om. Mange hadde vel store forventninger til denne skiva, Mayhems 3. studioalbum. Selv har jeg hørt litt av ”Grand…”, og den falt ikke i smak, og da det var sagt at denne var mer ”back to the roots” så gikk jeg for et uhørt kjøp, bokstavlig ment, hehe. Digipacken er flott som faen, men liker ikke at jeg må grave så innmari for å få lirket opp skiva, mulig jeg er en latsekk.

”Back to the roots” ja, vel, nå vil jeg ikke si denne er det snev lik kjempegode gamle ”De Mysteriis…”, i unntak av kanskje åpningslåta, ”Whore”, som er platas absolutt beste. Her er det rett i trynet black metal, av kjapp klasse. Ved de første spinningene av albumet hørtes hele platen spennende og av meget høy kvalitet. At det er høy kvalitet rent musikalsk er det ingen tvil om. Mayhem er blitt et riktig så teknisk black metal-band og mye av det som legges frem her er av imponerende klasse, spillemessig. Jeg syntes altså at den var spennende, men det ga seg, gitt. Nå som den har blitt spunnet mange ganger finner jeg resten av skiva, dvs. etter ”Whore” til tider meget kjedelig. Mange av låtene blir for oppstykket og mangler rett og slett driv. ”Vanligvis” liker jeg seig svartmetall, slik som ”Dark Night of the Soul” er, men denne låta finner jeg rett og slett kjedelig. Joda, det er da spredd en del fete partier utover skiva, men det føles så oppstykket og mangler så jævla mye driv at jeg går lei. Skuffende. Jeg hadde håpet meg en skikkelig kanonskive fra Mayhem her, men nei, det ble det ikke. ”Whore” er skivas lyspunkt, eller skal jeg si mørkeste punkt. Og vokalmessig er jeg langt fra imponert, Maniac får ikke flyt på stemmen i det hele tatt, og det stagger flyten i låta. Helt middels black metal, det er det Chimera er. ”Dødshora” trekker opp mye.
5/10