Duplicate Records (2004)

Lamented Souls

Lamented Souls "The Origins of Misery"

Omtale - 16.03.2004 - Skrevet av: Robert Jeg og Gnombob satt å stussa over norske doom-metalband her om dagen. Vi var innom f.eks Green Carnation, men Lamented Souls greide jeg av en eller annen grunn å glemme av. Jeg skammer meg nesten for det, for dette er blytung, blodhard, skikkelig massiv doom ! Seige rytmer, tung, treg bass og herlige treeege riff. En grunn alene til å skaffe skive for mange, er vel at Simen Hæstnes fra Dimmu Borgir, Borknagar + får bruke sin stemme her, og det er for meg veldig positivt, fordi mannen har en nydelig stemme når han får utfolde seg. Følgeskrivet nevner at det er med medlemmer fraDimmu Borgir, Auro Noir, Beyond Dawn, Inferno, Virus, Bomberos, Cadaver etc. Det er vel lett å mistenke dette for å være mye av de samme medlemmene, hehe. Uansett så blir dette en slags liten undergrunns supergruppe.

Doomen disse folket spiller kan vel virke som en ganske velkommen nostalgitrip for ganske mange. Jeg skal ikke si at jeg er så dypt begravet i den gamle doomtypen, men hvis Black Sabbath og Candlemass nevnes, så er jo det en viss referanse. Mye heavy metal i det, til tider veldig groovy, og ganske fengende.

Nå er jo dette egentlig bare ei samling låter fra demoer og diverse. Lamented Souls ga jo faktisk ut sin første demo i 1993, men hvis du tar en titt på lista over band bandmedlemmene er med i, så er det jo rimelig å anta at de har vært ganske opptatte med en del andre greier også. Av den dunkle grunner har en full-lengder fra bandet latt seg vente på, men den skal altså være klar snart. The Origins of Misery fungerer fint som en introduksjon til bandet, og en slags ”mens vi venter..”. En del av låtene går igjen i ulike utgaver utover skiva, og noen av låtene kan framstå litt intetsigende for meg, men over det hele er dette ei solid skive.

Her har du den norske doomen din, Gnombob! Jeg ser fram til full-lengderen, men kan fortsatt kose meg med denne i lang tid framover. Tror den koster bare 100-lappen og – det er jo ikke så verst for ei skive med norsk, blytung, god doom ?

7/10